Kombucha (of komboecha zoals het in het Nederlanders ook nog wel eens wordt genoemd) begint steeds bekender te raken, merk ik. Er is steeds meer vraag naar en het aanbod wordt ook steeds groter. Zelf vind ik het inmiddels een behoorlijke uitdaging om alles bij te houden en uit te proberen. In dit stuk besteed ik aandacht aan YAYA Kombucha.
Er is sinds kort een nieuwe Tony’s Super Store, onderin de Beurs van Berlage in Amsterdam. Je vindt er werkelijk alle smaken Tony’s Chocolonely en allerlei Tony’s gerelateerde merchandise. Onder de naam Tony’s Unlimited kun je er zelf sinds kort ook een reep samen stellen. Als het om chocolade gaat ben ik er altijd als de kippen bij, dus ging ik er heen om mijn eigen reep te maken.
Als ik aan Japans eten denk is er iets wat als allereerste boven komt drijven, namelijk sushi. Ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben. Natuurlijk bestaat de hele Japanse keuken niet alleen uit sushi, er zijn nog veel meer gerechten die erg de moeite waard zijn. Die kun je ontdekken aan de hand van dit kookboek Basisboek Japan, geschreven door Aya Nishimura.
De dagen worden weer langzaam korter. De bladeren vallen van de bomen. Oktober is mijn favoriete maand, want dat betekent ook dat er komende tijd veel kookboeken verschijnen. Soms zijn dat ook boeken die bijvoorbeeld helemaal gewijd zijn aan kerst of koken voor veel mensen. Ik heb het idee dat een vegetarische feestmaaltijd steeds meer ingeburgerd raakt, 10 jaar geleden waren er ook vegetarische opties. Minder mensen kozen er toen voor, nu is dat heel anders. Tijd dus voor Vega Feest.
Als je wel eens in de Haarlemmerstraat in Amsterdam komt ken je deze winkel waarschijnlijk wel. Petit Gâteau, een als je door de grote etalage ruit naar binnen kijkt zie je, afhankelijk van het moment van de dag, een rij kleurrijke taartjes staan. Of nog een paar taartjes die wachten op de laatste mensen. De Haarlemmerstraat is sowieso een prettige straat voor culi’s in dezelfde straat zit een van mijn favoriete kookboekenwinkels.
Als op een voorkant van een boek een kommetje groene soep staat, dan moet het wel een gezond kookboek zijn. Het is net zo als met groene smoothies. Er hoort meestal een bepaald type persoon bij, of op zijn minst een persoon die zin heeft in een groene smoothie. Ik durf er op te gokken dat die persoon waarschijnlijk wel interesse zou hebben in dit 7 Ingrediënten Vegan boek.
De laatste tijd openen in Arnhem weer allerlei restaurants zoals De Pizzabakkers. Dit is een keten met een aantal vestigingen in onder andere Amsterdam en Nijmegen. Ik was daar nog nooit geweest, maar dat ie nu naar Arnhem is gekomen leek mij een uitstekende gelegenheid om hem eens uit te proberen en te recenseren.
Afgelopen weekend bracht ik een bezoekje aan het Rotzooi festival in Rotterdam. Dit is een samenkomst van diverse aanbieders van gefermenteerde waar. Er waren diverse stands, maar ook een uitgebreid programma aan workshops. Het festival werd gehouden op het terrein van de stadsboerderij van Uit je Eigen Stad. Het was stralend weer en er hing een typische zure geur. De geur van… juist, fermentatie!
Dit is Hey Yum! biologische snoepjes, vrij van allerhande kunstmatige hulpstoffen uit Denemarken. Ze zijn verkrijgbaar in vier verschillende varianten waarvan ik dacht dat ze allemaal gelatine bevatte, maar bij nader inzien is een van de vier gelatinevrij! Love Spring, zoals ze dat zelf noemen, is geschikt voor veganisten en vegetariërs. Gelukkig maar, want die verpakking, die is zo schattig dat je hem gewoon niet kunt laten liggen.
Als je verhuist, komt er zoveel op je af. Je maakt uiteraard een todo-list en vergeet daar vervolgens weer te helft van. Er is ook zoveel te regelen, logistiek, wat betreft de inrichting, wat betreft praktische dingen die echt geregeld moeten worden. Nu de studenten straks weer in hun nieuwe huisjes trekken leek het mij goed te delen wat ik geleerd heb. Wie weet heb je er wat aan, nu of in de nabije toekomst.
Waar ik vorige keer nog alle winkels af moest die Tony’s Chocolonely verkochten, kreeg ik nu ineens een envelop door de brievenbus met de limited editions van 2017! Drie nieuwe, tijdelijke smaken. Soms heel leuk om een food blogger te zijn. Het enige is dat je voordat je je erop stort nog wel even foto’s moet nemen en dat kan best lastig zijn, kan ik je verklappen.
Hoi! Welkom op mijn weblog. Ik ben Laurie en hier blog ik over mijn liefde voor koken, boeken en kookboeken en het ontdekken van duurzame dingen. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan de over mij pagina.
Hoi! Ook ik maak gebruik van een paar (laurie)koekjes om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Hou je, net als ik ook van koekjes?
Laatste reacties