Boekrecensie: De Vega Optie

Boekrecensie: De Vega Optie @ Lauriekoek.nlVleesvervangers, iedereen kent ze en iedereen vindt er wat van. Ik ook. Als je het net als mij niet zo hebt op van die kant-en-klare bremzoute gepaneerde dingen. Dan is zelf maken een goede optie. Het kookboek De Vega Optie van Joke Boon gaat daar over, er staan 50 vleesvervangers in de je makkelijk thuis kunt maken.

Joke Boon

Joke Boon begint het boek met het omschrijven van haar ambivalente houding ten opzichte van vlees. Ze is lid van de Partij voor de Dieren, was meerdere malen vegetariër, maar kan af en toe hevig naar vlees verlangen. Toch is ze er van overtuigd de vlees consumptie anders kan en moet.  Ze gaat in de inleiding in op onze houding ten opzichte van vlees, het milieu en de transitie die zal (moeten?) plaatsvinden. Veganisme is meer gemeengoed geworden en de strikte scheidslijn tussen wel en geen vlees eten is aan het vervagen . De Vega Optie wil inspireren om tijdelijk, gedeeltelijk of volledig over te stappen. Boekrecensie: De Vega Optie @ Lauriekoek.nl

Geen saaie vegaschijven

De Vega Optie is onderverdeeld in de hoofdstukken aan de rol, ballen, broodjes & burgers, in een sausje, in een jasje of gevuld, koekjes beignets & muffins en basisrecepten. Waar veel mensen bij vleesvervangers aan een saaie bruine schijf, die precies de plek tussen de aardappels en de groenten past denken, is er in dit boek geen sprake van. Je moet bij het vervangen van vlees ook niet echt in de componenten denken blijven hangen vind ik. Er is veel mogelijk en niet alles heeft per se een burgervorm, ook in De Vega Optie niet.

Boekrecensie: De Vega Optie @ Lauriekoek.nl

Oude en nieuwe bekenden

Qua ingrediënten komen oesterzwammen en jackfruit voorbij, maar ook oude bekenden als paneer, bonen en tempeh, tofu en ei. Bij elk recept staat duidelijk aangegeven of het geschikt is voor vegetariërs of veganisten, soms wordt een tip gegeven om bijvoorbeeld een ei te vervangen en iets alsnog veganistisch te maken. Er wordt ook aangegeven of iets in te vriezen is of niet. Het is heel handig om van een recept wat in de vriezen is meer te maken en het in te vriezen, zo spaar je jezelf op een later moment weer tijd.Boekrecensie: De Vega Optie @ Lauriekoek.nl

De umamifactor

Qua recepten komt van alles voorbij waar vlees in zou kunnen zitten, burgers, ballen, kroketten, gehakt brood, schotse eieren, gehakt broodjes. Dit alles kan dus ook prima vega of vegan. Lang niet alles is trouwens de vega uitvoering van een vleesfavoriet. Je kunt ook gewoon een lekkere vegaburger maken die nergens op hoeft te lijken. Bij de recepten vind ik dat rekening is gehouden met de umamismaak die mensen ook zo lekker vinden. Hij zit in vlees maar ook in producten als miso, oude kaas en sojasaus. het kan je gerecht eenvoudig naar een hoger plan tillen. Het is denk ik ook de kurk waar het succes van veel lekker vegetarisch eten op drijft.Boekrecensie: De Vega Optie @ Lauriekoek.nl

De Vega Optie,  een fijne optie

Eigenlijk geldt voor alles dat het veel lekkerder is als je het zelf maakt. Je kunt zelf bepalen hoe het smaakt en het aan jou smaak aanpassen. Je bent niet gedwongen goedkope ingrediënten of industriële ingrediënten te gebruiken. Het is de moeite in mijn ogen vaak meer dan waard. Voor vleesvervangers geldt hetzelfde. De Vega optie biedt daarin een hoop keuze en tips en trucs voor de beginnende, maar wellicht ook gevorderde flexitariër, vegetariër, alleseter of freegan en alles er tussendoor.Boekrecensie: De Vega Optie @ Lauriekoek.nl

De vega optie
Joke Boon
Uitgeverij Nieuw Amsterdam