Boekrecensie: Vega Feest

Boekrecensie: Vega Feest @ Lauriekoek.nlDe dagen worden weer langzaam korter. De bladeren vallen van de bomen. Oktober is mijn favoriete maand, want dat betekent ook dat er komende tijd veel kookboeken verschijnen. Soms zijn dat ook boeken die bijvoorbeeld helemaal gewijd zijn aan kerst of koken voor veel mensen. Ik heb het idee dat een vegetarische feestmaaltijd steeds meer ingeburgerd raakt, 10 jaar geleden waren er ook vegetarische opties. Minder mensen kozen er toen voor, nu is dat heel anders. Tijd dus voor Vega Feest.

Dit is alweer het derde boek van Nina Olsson. De ondertitel van het boek is wereldse vegetarische gerechten voor sharing dinners. Delen dus, feestelijk delen. Voor zowel kleine als grote feestjes, sommige recepten zijn voor 4 personen, anderen voor 8. Er zijn recepten voor hapjes, voor midzomer en midwinterfeest, feestelijke salades, stevige maaltijden, bijgerechten, gerechten om te delen. Er is ook een hoofdstuk met recepten voor chic opgemaakte borden en een hoofdstuk over Al Fresco dineren. Desserts ontbreken niet.Boekrecensie: Vega Feest @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega Feest @ Lauriekoek.nl

Inspiratie uit Zweden

Nina Olsson woont in Amsterdam, maar komt oorspronkelijk uit Zweden waar de midzomerfeesten echt een belevenis zijn en waar midwinter ook meer bekend is dan hier. Zweedse balletjes op linzenbasis, smorgasbord, vasterbottenpasteitjes, hasselback knolserderij en taart met vossenbessenglazuur passen hier uitstekend bij. Oh en de smorgastarta. Een soort over the top sandwichtaart waar ik persoonlijk nogal jaren ’70 vibes van krijg. In Zweden is hij heel populair.

Recepten uit de hele wereld

Het is niet alleen Zweden waar inspiratie vandaan wordt gehaald. Inspiratie komt van over de hele wereld: Italië, Japan, Korea, Frankrijk komen bijvoorbeeld voorbij. Er staan klassiekers in het boek, zoals ribolita, ragù en de hele geroosterde bloemkool, maar ook nieuwe dingen zoals bramen-uienconfituur, of zoete aardappeltaart met tahin. Er wordt soms gebruik gemaakt van “vleesvervangers” zoals seitan, tofu en jackfruit. Het hele kookboek is vegetarisch en er staan veel opties in voor veganisten, wat veganistisch en/of glutenvrij is of kan worden wordt duidelijk aangeven. Het is qua ingrediënten makkelijk om een toko of natuurwinkel in de buurt te hebben, voor mirrin, rijstazijn of boekweit.Boekrecensie: Vega Feest @ Lauriekoek.nl

Vega Feest? Vega Feest!

Als vegetariër zou ik heel blij worden als er gerechten uit dit boek uit tafel zouden staan. De smorgastarta daargelaten dan. Het boek biedt een heleboel recepten om een hele feesttafel vol te zetten en voor ieder wat wils te bieden. Al kunnen veel dingen ook gewoon op een doordeweekse dag gemaakt worden als snack of als avondmaaltijd. Je kan er alle kanten mee op. Boekrecensie: Vega Feest @ Lauriekoek.nl

Ik heb wel bewondering voor Nina Olsson, naast Vega Feest schreef ze eerder al Bowls of Goodness en Veggie Burgers. Haar boeken passen (ik maakte de vergelijking denk ik al eerder) goed bij titels als The Green Kitchen en Oh She glows. Er zitten een gezonde touch aan zonder dat het bij clean eating in de buurt komt.  De fotografie en styling klopt ook heel goed. Ook bij Vega Feest. Elk boek past ook uitstekend bij een trend, nu ligt de nadruk heel erg op delen. Vega Feest past daar prima bij.

Vega Feest
Nina Ollson
Uitgeverij Luitingh-Sijthof