Boekrecensie: Basisboek Japan

Boekrecensie: Basisboek Japan @ Lauriekoek.nlAls ik aan Japans eten denk is er iets wat als allereerste boven komt drijven, namelijk sushi. Ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben. Natuurlijk bestaat de hele Japanse keuken niet alleen uit sushi, er zijn nog veel meer gerechten die erg de moeite waard zijn. Die kun je ontdekken aan de hand van dit kookboek Basisboek Japan, geschreven door Aya Nishimura.

De basisboeken serie

De basisboek serie is een serie van uitgeverij Becht waarin meerdere landen aan bod komen. So far heb ik al Basisboek India en Basisboek Korea gerecenseerd voor Lauriekoek. Boeken in deze reeks geven een beeld van de keuken van een bepaald land. Daarin komen de belangrijkste smaken en gerechten aan bod. Het zijn geen ingewikkelde kookboeken, er wordt veel uitgelegd over de ingrediënten en bereidingswijzen en de recepten zijn niet te lang. Boekrecensie: Basisboek Japan @ Lauriekoek.nl

Mijn favoriete ingrediënten

De Japanse keuken gebruikt een aantal van mijn favoriete ingrediënten graag. Bijvoorbeeld miso, de gefermenteerde soja en granenpasta barstensvol met smaak. Maar ook sojasaus, mirin, zeewier. Allemaal bronnen van die befaamde 5e smaak “hartig”, ook wel umami genoemd. Japan is een eiland en op de meeste eilanden wordt veel vis gegeten, Japan is daarop geen uitzondering. Het boek is dus niet vegetarisch (tenzij je vis wel vegetarisch vindt, maar laten daarover geen discussie beginnen).

Sushi en nog veel meer

Liefhebbers van sushi kunnen hun hart ophalen, veel van de gerechten uit de sushibar komen terug in dit boek. Misosoep, ingemaakte komkommer, het opgerolde omelet en natuurlijk verschillende soorten sushi, waaronder mijn persoonlijke favoriet de inari sushi, oftewel tofuzakjes gevuld met sushirijst. Ook een aantal andere populaire gerechten komen voorbij, zoals udonnoedels en okonomiyaki. Een soort omelet, waarbij het de bedoeling is dat je erin stopt wat je lekker vindt. Er hoort een speciale saus bij. Ook daarvoor vind je in dit boek het recept. Boekrecensie: Basisboek Japan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Basisboek Japan @ Lauriekoek.nl

Japanse desserts

Het leuke is dat de desserts niet ontbreken, zoals mochi, zoete aardappel met zwart sesamzaad en een soort van “tofu” pudding. Natuurlijk ontbreekt ook de iced matcha niet. Matcha is het groene thee poeder waarvan iedereen beweerd dat het een trend is maar wat ik nooit bij iemand thuis zie. Boekrecensie: Basisboek Japan @ Lauriekoek.nl

Waar vind je Japanse ingrediënten?

Voor dit basisboek Japan is het heel handig als je een toko in de buurt hebt, of een natuurwinkel, waar je vaak veel kunt vinden op de macrobiotische afdeling. Online kun je ook veel meer vinden dan je denkt. In Amsterdam Buitenveldert zitten twee Japanse winkels en online vind ik Roppongi een aanrader. Zelf ben ben ik al twee keer in Düsseldorf geweest waar de grootste Japanse gemeenschap buiten Japan woont. Ook daar vind je winkels met een uitgebreid aanbod. Het is maar net hoe ver je wil reizen. Online kun je terecht voor tips op Aziatische Ingrediënten waar Robin alle toko’s en winkels voor verschillende keukens op een rij zet (en actueel houdt!).

Basisboek Japan een ondekkingsreis

Zelf vind ik het ontzettend leuk om op zoek te gaan naar dingen die ik nog niet ken. Met een kookboek zoals basisboek Japan gaat dat makkelijk. Je begint ergens, je kijkt wat je wil maken, je gaat op zoek naar ingrediënten en bepaalt of je er meer van wil maken of niet. Voor je het weet heb je je favoriete Japanse gerechten en maak je ze regelmatig. Zo gaat er thuis een wereld voor je open.

Basisboek Japan
Aya Nishimura
€29,99