Boekrecensie: Veggie Burgers

Boekrecensie: Veggie Burgers @ Lauriekoek.nlJa je ziet het goed. Dit is het tweede vegetarische burger boek deze week. Er valt dus iets te kiezen op veggieburgergebied deze zomer. Dit Veggie Burgers boek is van Nina Olsson, die je nog kunt kennen van het boek Bowls of Goodness. Nina Olsson is goed op stoom, want haar vorige kookboek is nog helemaal niet zo lang geleden en deze winter komt er een groente kookboek van haar hand uit. Een indrukwekkend oeuvre in korte tijd zou ik zeggen.

De vegetarische burger is hip. Begrepen?

Net als het andere veggieburgerboek wat ik laatst nog recenseerde, heeft het Veggie Burgers kookboek een stemmige zwarte voorkant met een vegaburger erop waarvan mij het water al in de mond loopt. Dat begint al goed. Met de foto’s binnen in het boek zit het ook meer dan goed. Mooie foto’s van burgers, toppings en bijgerechten en landen. Mensen die zich nu nog inbeelden dat veggieburgers een stoffig imago hebben moeten er na doorbladeren van dit boek toch anders over gaan denken, denk ik zo.

Iedereen houd van burgers

Dat was ook precies de reden dat Nina Olsson stylist, recepten ontwikkelaar en blogger op Nourish Atelier dit boek schreef: vegaburgers zijn veelzijdig en veel mensen eten ze graag. Burgers hebben iets laagdrempeligs. Het is niet voor niets dat de Dutch Weedburger zo populair is en waarom mensen de Vegan Junk Food restaurants zo graag bezoeken. Je kunt er alle kanten mee op. Eigenlijk is het het ideale gerecht om mensen die denken dat vegetarisch eten saai is mee te verrassen.Boekrecensie: Veggie Burgers @ Lauriekoek.nl

Veggie Burgers inspiratie uit alle landen

Goed, wat voor vegaburgers komen er in Veggie Burgers aan bod? De burgers zijn ingedeeld in Noord-Europa & Zuid-Europa, het Midden-Oosten & Noord-Afrika, Azië en de Verenigde Staten & Zuid-Amerika. Er is ook een basishoofdstuk waarin goed wordt uitgelegd hoe je een geslaagde vegaburger maakt. Hoe voorkom je dat de boel uit elkaar valt en welk keukengerei heb je nodig? Dat soort dingen.Boekrecensie: Veggie Burgers @ Lauriekoek.nl

Niet alleen vegetarisch maar ook veganistisch

Er staan zowel vegetarische burgers als veganistische burgers in het boek. In veel recepten staat aangegeven wat je eventueel kan vervangen om het veganistisch te maken. Edelgist in plaats van Parmezaanse kaas bijvoorbeeld, of aquafaba in plaats van ei. Er worden ook glutenvrije veggieburger opties geboden. Naast burgers vind je ook recepten voor hamburgerbroodjes in het boek, bijgerechten, toppings en sauzen. Je kunt dus alles zelf helemaal maken als je dat wil.Boekrecensie: Veggie Burgers @ Lauriekoek.nl

Opmerkelijke dingen

Er staan een paar gekke dingen in het boek. Ketchup zit niet vol met e-nummers. De houtskoolhype snap ik niet helemaal en spirulina zou ik ook niet door mijn broodjes doen. Je proeft het overal bovenuit en lekker is het niet. Oh, en het idee om broodjes te vervangen door portobello paddenstoelen snap ik ook niet helemaal. Ik ben dan ook niet bang voor koolhydraten. Buiten dat als je vervolgens een portobello op twee portobello’s legt, dan heb je toch gewoon een stapeltje portobello’s en geen burger?Boekrecensie: Veggie Burgers @ Lauriekoek.nl

Kom maar op met die veggie burgers

Op een paar kleine dingetjes na heb ik eigenlijk niets op te merken bij het Veggie Burgers boek. Er staan lekkere burgers in voor zowel alleseters, vegetariërs als veganisten. Aan alles is gedacht en je kan er zelf uitstekend mee variëren. Aan tafel!Boekrecensie: Veggie Burgers @ Lauriekoek.nl

Veggie Burgers
Nina Olsson
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff