Boekrecensie: Veggie Burgers, Balletjes en Broodbeleg

IMG_5423[1] Ik heb een haat-liefdeverhouding met vleesvervangers. Ten eerste vind ik vleesvervanger een raar woord, want het impliceert dat iemand die geen vlees eet iets mist wat expliciet vervangen moet worden. Ten tweede vind ik dat sommige bij de winkel verkrijgbare vleesvervangers van een bordje zouden moeten worden voorzien: “Pas op smaakt naar karton, eten op eigen risico.”

Goed dat was het haatgedeelte wat is dan de liefde? Er zijn tegenwoordig ook smaakvolle vleesvervangers te koop van bijvoorbeeld Frys of de Vegetarische Slager, lekker voor af en toe. Maar thuis kun je zelf ook echt lekkere burgers en balletjes maken, die wel lekker smaken. Daarover gaat dit boek wat simpelweg “Veggie Burgers, Balletjes en Broodbeleg” heet. Het boek is geschreven door Miki Duerinck en Kirstin Leybaert, die schreven ook het Veggie Voor Startersboek, wat ik een tijdje geleden recenseerde. Dit boek lijkt mij daarop een goed vervolg.

Een van de vragen waar de beginnende (en soms ook gevorderde) vegetariër mee worstelt, is het invullen van de lege plek bij de klassieke aardappelen, groente, vlees, ook wel het agv’tje genoemd. Diezelfde “lege plek” openbaart zich natuurlijkook  bij het hartig snacken en bij het broodbeleg. Eigenlijk is het eenvoudig verlangen naar “hartig” voedsel en ja, ook binnen het vegetarische dieet kun je hartige voedingsmiddelen vinden. Onder andere tempeh, tamari en ook oude kaas bevatten umami, oftewel de vijfde smaak, die wij als “hartig” kennen. Daarin wordt dit boek dus veel gebruik gemaakt van dergelijke smaakmakers. Oh, en af en toe van producten die je in het vleesvervangerschap kunt vinden zoals quorn en de kipstukjes van de Vegetarische Slager (daar is-ie weer), voor als je geen of tijd hebt om wel een worst of burger in elkaar te draaien.
IMG_5436[1]
Het boek heeft verschillende icoontjes bij de gerechten staan om aan te geven of iets veganistisch is, veganistisch kan worden gemaakt, of vegetarisch is en dat zelfde geldt ook voor gluten. Daarnaast staat erbij vermeld of een gerecht makkelijk of heel makkelijk te bereiden is. Voor sommige ingrediënten zoals: seitan, sojabrokken, tamari of polenta zal je even langs de natuurwinkel moeten, maar het grootste deel kun je gewoon in de supermarkt vinden. De minder gangbare ingrediënten zijn in dit boek voorzien van een uitleg.

Een van de problemen die zelfgemaakte vegetarische burgers vaak hebben, is dat ze nogal snel uit elkaar vallen. In dit boek worden allerlei aanwijzingen gegeven om dat te voorkomen. Er worden bij de burgers ook suggesties gegeven hoe je ze zou kunnen eten als je er een hoofdgerecht van zou willen maken. Bij enkele staat een recept of een verwijzing naar een recept, bij sommige staat echt enkel een suggestie. Dat is wel jammer want soms vind ik de suggestie goed, maar moet ik in andere kookboeken gaan zoeken naar een recept.
IMG_5437[1]
Heb je nog nooit een lekkere vegaburger gegeten? Wanhoop dan niet, maak ze lekker zelf dan weet je ook precies wat er in zit en kun je erin doen wat jij lekker vindt. Dit boek kan je goed op weg helpen.
IMG_5438[1]
Veggie Burgers, Balletjes en Broodbeleg
Kristin Leybaert en Miki Duerinck