Boekrecensie: Family. Eat. Plant

Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nlIn Family. Eat. Plant gaat het over families, in de breedste zin van het woord familie. Wat alle families gemeen hebben is dat er plantaardig, oftewel veganistisch gegeten wordt. Naast hun ervaringen en recepten bevat dit kookboek ook recepten van Lisette Kreischer en Maartje Borst. Die geschikt zijn voor families die trek hebben in veganistische kost.

Veganisme in de familie

Er zijn in het verleden wel boeken verschenen voor mensen die hun kinderen vegetarisch of veganistisch wilden opvoeden. Die waren vaak heel stichtelijk, of heel zweverig van toon. Ik merk dat de toon nu anders is. Er zijn op sociale media steeds meer mensen die verhalen delen over hoe hun gezin leeft. Veganisme is steeds bekender geworden, steeds meer mensen snappen wat het is zonder uitleg. Mensen zien het meer en het wordt steeds minder als een uitzondering gezien.

Toch zijn boeken over veganistisch (of vegetarisch) opvoeden nog steeds niet heel dik gezaaid. Terwijl ik mij kan voorstellen dat veel mensen graag een boek zouden hebben om zelf te lezen maar ook misschien aan anderen binnen hun eigen familie te laten lezen. Family. Eat. Plant voorziet wat dat betreft echt wel in een behoefte. Wat ik goed gedaan vind is dat er gestalte wordt gegeven aan hoe divers een familie er uit kan zien. Dat wordt in heel veel andere “koken met familie” boeken nog wel eens compleet over het hoofd gezien. Ik denk omdat mensen toch vaak (onbewust) hun eigen situatie als uitgangspunt nemen.Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl

Familierecepten

Alle geïnterviewden vertellen over hoe ze veganistisch geworden zijn. Hoe ze het zelf vorm geven binnen hun eigen gezin en relaties. Ook geven ze tips over hoe zij het praktisch aanpakken maar ook hoe zij zelf met bijvoorbeeld weerstand om gaan. Er staan ook recepten in van de familie van Maartje en Lisette, een hartige pannenkoekentaart van de moeder van Lisette bijvoorbeeld en de appeltaart en het aardbeienkwarktoetje van de oma’s van Maartje. Er staan ook recepten in dit boek van de geïnterviewden zoals pindasoep van Mandy en pannenkoekentaart van Anouk, want Family. Eat. Plant is ook een kookboek. Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl

De recepten zijn vooral gericht op avondeten al ontbreken zoetigheden ook niet. Veel familiefavorieten zoals lasagne, spaghetti bolognese, chili sin carne, verse tomatensoep, goulash. Gerechten die je na een dag werken maakt. Ik denk dat veel van de recepten ook bij kinderen in de smaak zullen vallen, al is dat, heb ik al gemerkt, ook bij veganistische kinderen wel eens moeilijk. Er staan ook recepten in die voor mij nostalgisch zijn, zoals een veganistische chicken tonight, paddenstoelenragoutpasteitjes en drie in de pan.Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl  Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl

Family. Eat. Plant is een fijn kookboek voor mensen die overwegen als familie (meer) plantaardig te gaan eten. Voor mensen die al plantaardig eten en op zoek zijn naar recept inspiratie en verhalen over hoe anderen dit doen. En misschien ook wel voor mensen die nieuwsgierig zijn wat veganistische families nou eten bij het avondeten.Boekrecensie: Family. Eat. Plant @ Lauriekoek.nl

Family. Eat. Plant
Lisette Kreischer en Maartje Borst
Uitgeverij Kosmos