Boekrecensie: Little green kitchen

Boekrecensie: Little Green Kitchen @ Lauriekoek.nlAls ik goed heb geteld is Little Green Kitchen alweer het vijfde kookboek van David Frenkiel en Luise Vindahl. Het gaat als het ware verder waar The Green Kitchen at Home ophield. Dit boek draait helemaal om recepten die je voor kinderen kunt maken maar ook samen met kinderen kunt koken.

Gebaseerd op ervaring

David en Louise hebben wat dat betreft praktijk ervaring ze hebben zelf drie kinderen, waarvan David toegeeft dat die ook niet alles lusten. Ze voeden hun kinderen grotendeels vegetarisch op en doen hun best om ze zoveel mogelijk soorten groenten, fruit en volkoren producten te laten eten. Het boek begint met tips over omgaan met kinderen en eten. Er zitten een aantal hele goede bij geen ruzie aan tafel, denk aan de lange termijn niet aan de korte termijn. Probeer kinderen er bij te betrekken.Boekrecensie: Little Green Kitchen @ Lauriekoek.nl

Groente verstoppen?

Er zitten ook tips bij waarvan ik denk: hmm. Zo weet ik dat het onder ouders een tijdje een trend is geweest om groenten in van alles en nog wat te verstoppen. In Little Green Kitchen staan ook een paar van die recepten. Ik denk dat het kan werken als iets de enige versie is van wat je kinderen kennen. Als je het aan van alles en nog wat een groente gaat toevoegen die ze niet lekker vinden zonder het te zeggen kan dat argwaan en wantrouwen oproepen. Pas daarmee op. Kinderen zijn niet gek en jij zou ook niet willen dat iemand zomaar groente die je niet lust door je favoriete gerecht heen zou pureren.

Er wordt aan de kinderen en de volwassenen gedacht

Goed Little Green Kitchen bevat 70 recepten, voor avondmaaltijden, snacks, toetjes, dingetjes voor in de lunchtrommel. Het boek gaat er vanuit dat het hele gezin dezelfde maaltijd eet. Kinderen kunnen vaak helpen met het klaarmaken, in elk recept staat aangegeven wat de kinderen (onder begeleiding) kunnen doen. Bij ieder recept zit ook een volwassen upgrade. Waar kinderen niet van chili of bepaalde toppings houden, maakt dat het recept voor volwassenen juist af. Dit soort upgrades kun je dus later en apart toevoegen. Zo heeft iedereen iets zonder dat het ingewikkeld wordt.Boekrecensie: Little Green Kitchen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Little Green Kitchen @ Lauriekoek.nl

Little Green Kitchen voor drukke gezinnen

Elk hoofdstuk begint met een paar groentevragen die je aan je kind kunt stellen: wat kun je met kikkererwten maken, hoeveel soorten bonen ken je? De recepten zijn echt ingericht op drukke gezinnen, er is geprobeerd de recepten zo kort mogelijk te houden qua tijd in de keuken. Soms moet je wat voorbereidingen doen maar de uiteindelijke tijd in de keuken is niet verschrikkelijk lang. Hoewel dat natuurlijk afhangt van de skills. Alle recepten zijn vegetarisch, veel ook veganistisch, je kunt eventueel veganistische of glutenvrije vervangers gebruiken. Vaak staat dat ook aangegeven. Bij ieder recept staat een mooie foto en bij veel snacks staat zelfs een heel foto stappenplan. Zo kunnen je kinderen zien wat ze moeten doen.Boekrecensie: Little Green Kitchen @ Lauriekoek.nl

Ik vind het altijd moeilijk om een goed kinderkookboek aan te raden als mensen mij er naar vragen. Veel boeken vind ik teveel gezeur en weinig praktijk, voor mensen die hun kinderen vegetarisch opvoeden was het sowieso moeilijker. Al begint het tij te keren. Met Little Green Kitchen is er weer een boek bijgekomen wat ik met een gerust hart aanbeveel. Dat maakt 5 boeken op een rij die cool zijn in 10 jaar tijd. Een mooie score voor The Green Kitchen Stories.

Little Green Kitchen
David Frenkiel en Luise Vindahl
€24,99