Boekrecensie: Vegan toko

Boekrecensie: Vegan toko @ Lauriekoek.nlVegan toko gaat over de toko uit de dromen van Milou van der Will, waar je geen dierlijke producten vindt, maar een plantaardig paradijs. Misschien dat die ideale toko nog niet bestaat maar het eten wat ze daar zouden verkopen kun je wel al op tafel laten verschijnen met behulp van dit kookboek.

Milou van der Will

Milou van der Will kun je kennen van haar andere drie kookboeken: Vegan summer, vegan comfort en vegan east. Ze werkt als fotograaf en heeft een blog: The Green Chopstick. In het voorwoord van Vegan toko, kookboek nummer 4 dus, vertelt ze dat ze het langst heeft gewerkt aan dit boek. Zo dat ze zo simpel mogelijk zijn qua bereiding en een niet al te lange ingrediëntenlijst hebben. De recepten zijn niet per se traditioneel, maar zijn wel helemaal plantaardig, of in andere woorden veganistisch en daarmee meteen ook vegetarisch.

Ga langs de toko

Natuurlijk moet je in een boek met toko in de titel wel even langs de toko. Voor mij is de toko een van mijn favorieten winkels en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Al zijn er tegenwoordig ook online plekken waar je toko ingrediënten kunt kopen. De Usual suspects, of vaak gebruikte ingrediënten vind je voor in het boek met uitleg over wat het is, waar het vandaan komt en waar je het voor kunt gebruiken en waar je het kunt vinden. Sommige ingrediënten kun je ook bij de supermarkt halen maar die van de toko zijn toch vaak lekkerder. Tofu en tempeh bijvoorbeeld en ketjap manis.
Boekrecensie: Vegan toko @ Lauriekoek.nl

Tofu, tempeh en seitan

Vegan toko begint met de basis met hoe stoom je rijst, hoe maak je gele rijst of nasi. Daarna komt een heel hoofdstuk gewijd aan tempeh, tofu en seitan. Er wordt hier gebruik gemaakt van seitan die je kant en klaar in de winkel kunt kopen. Alle drie zijn het producten die als het op vleesvervanging aankomt opvallend snel gepasseerd worden. Ten onrechte, want alle dingen in dit hoofdstuk zien er heerlijk uit. Ik hoop op een tofu-, tempeh-, seitanrevival waarin mensen in grote getale gaan ontdekken dat ze alle drie hun eigen karakter hebben en lekker smaken.Boekrecensie: Vegan toko @ Lauriekoek.nl

Groenten en sateh zwamking

Hierna volgt een hoofdstuk waarin green & co centraal staan. Gochujang spruitjes, sauzige aubergine, gado gado salade, het ziet er allemaal geweldig uit. Er komt ook nog een andere vaak vergeten vleesvervanging voorbij: de paddenstoel in de vorm van oesterzwamcrispies in kokossaus bijvoorbeeld of sateh zwamking. In de recepten staan hier en daar vervangers voor zuivel, maar een vegan plakje kaas, wat vegan bindmiddel en vegan margarine na valt het heel erg mee.Boekrecensie: Vegan toko @ Lauriekoek.nl

Snacks en fusion

Er is een heel hoofdstuk gewijd aan snacks en fusion. Fusion was ooit een soort verboden woord in kookland (want confusion), maar nu zie ik het weer regelmatig en waarom ook niet? Met Indische kroketten van Francis Kuijk die je kunt kennen van Manis en basisboek Indonesisch. Naast kroketten staan er ook recepten voor risolles (glutenvrij!), pasteitjes, tostis en kerriegyozas in. Je kunt de hele tafel met dit hoofdstuk vol zetten met allemaal verschillende snacks. Na de snacks komt het hoofdstuk met sides, sambal en sausjes met zuur van rodekool, smokkel seroendeng en chutney van rode ui en van mango.

Zoetigheden en feestelijke drankjes

In Vegan toko is er ook aandacht voor zoetigheden en dranken. Er staat een indrukwekkende spicekoek in met drie verschillende smaken in een koek, kokoskoek, pandanijs met chocolate chips en zelfs vegan softijs. Voor het ijs heb je wel een ijsmachine nodig, niet per se een softijsmachine (wie heeft die nou thuis?) maar wel een ijsmachine. Verder zijn er in vegan toko niet veel speciale keukenattributen, naast misschien een wok (die ik zelf niet gebruik, omdat ik op inductie kook).Boekrecensie: Vegan toko @ Lauriekoek.nl

Ik denk dat als je maaltijden zoekt die je met misschien een piepklein beetje voorbereiding snel op tafel hebt Vegan toko een hele goeie is. Natuurlijk moet je dan wel even naar de toko, maar als je een beetje van eten houdt, is dat ook gewoon een heel leuk uitstapje. Wie weet leer je zo ook weer nieuwe ingrediënten kennen en gebruiken en dat is ook altijd leuk. De opmaak van dit boek met de felle kleuren en de kleurrijke fotografie maken Vegan toko ook nog eens eens vrolijk voor het oog.Boekrecensie: Vegan toko @ Lauriekoek.nl

Vegan toko
Milou van der Will
€32,50