Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek

Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek @ Lauriekoek.nlHet Korean vegan kookboek combineert twee dingen die momenteel in de belangstelling staan: Plantaardig eten en de Koreaanse keuken. Ik heb als blogger natuurlijk ook zelf een lijstje van boeken waarvan ik hoop dat ze vertaald worden in het Nederlands. Dit kookboek stond op dat lijstje.

Joanne Lee Molinaro

Joanne Lee Molinaro is advocaat en food blogger. In 2016 werd ze veganist, iets later begon ze haar veganistische recepten te delen. In eerste instantie was ze bang haar “Koreaansheid” kwijt te raken als ze veganist zou worden. Toen ze in Korea was ontmoette ze boeddhistische monnik Jeong Kwam Sunim die haar vertelde haar over Koreaanse tempelvoedsel, dat ouder is dan veel Koreaanse klassiekers. Hierna was ze vaak in de keuken van haar moeder te vinden, om zoveel mogelijk over haar culinaire roots te leren. Volgens haar gaat het niet om precies een recept volgen maar om het gevoel dat voedsel je geeft.

Vegan traditioneel en met eigen draai

De recepten in dit kookboek zijn dus allemaal veganistisch. Ze hebben een eigen draai gekregen van Joanne Lee Molinaro. Ze groeide op in Amerika, haar ouders kwamen uit Korea en haar man heeft Italiaanse wortels. Al die invloeden zie je terug maar de meeste recepten herken ik echt wel als typisch Koreaans. Met uiteraard verschillende kimchirecepten maar ook broodrecepten. Er staan Koreaanse klassiekers in zoals jjajangmyun, zwarte bonennoedels, bindaetteok en mungbonenpannenkoekjes.Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek @ Lauriekoek.nl

Koreaanse ingrediënten

Voor Koreaanse gerechten heb je Koreaanse ingrediënten nodig, voorin vind het kookboek vind je er uitleg over. De afgelopen jaren zag ik er steeds meer verschijnen in de toko, maar ook zelfs in de supermarkt kun je producten als doenjang, gochugaru, gochujang vinden. Toch vraagt dit boek soms om ingrediënten waar je goed naar moet zoeken, zelfs bij de toko of online. Bijvoorbeeld: Koreaanse shiso bladeren, pruikzwammen, fijngemalen eikeltjes en gedroogde Koreaanse varen (gosari). Ik denk dat Shilla een Japans Koreaanse winkel in Amsterdam en Amstelveen een goed adres kan zijn. Zelf vond ik daar al eerder Koreaanse ingrediënten die ik zocht.Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek @ Lauriekoek.nl

Just egg

Daarbij komt ook dat Joanne gecharmeerd is van een vloeibare ei vervanger Just Egg. Het ziet er indrukwekkend uit, als echt ei, een probleem, het is alleen (nog?) niet in Nederland te koop. Online kom ik meerdere aankondigen tegen dat het naar Nederland komt, de oudsten zijn alweer van een jaar of 3 geleden. Je hoeft het gelukkig niet altijd gebruiken, maar sommige recepten worden zo wel lastig. Verder wordt er in sommige recepten ook vegan kaas gebruikt en hier en daar ook sojabrokken.Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek @ Lauriekoek.nl

Niet per se ingewikkeld

Als je de ingrediënten eenmaal te pakken hebt dan zijn de recepten lang niet altijd ingewikkeld. De bijgerechten, soepen en stoofpotten en noedels en pasta gerechten kun je meestal op een doordeweekse avond wel maken. Alles is voorzien van mooie foto’s zodat je ook een idee hebt van het eindresultaat. Er staan trouwens ook zoetigheden en nagerechten in het boek. Als je een uitdaging zoekt kun je van alles zelf maken, zoals de sauzen en bouillons, noedels, kimchi, gerst thee, dadel-gemberthee en zelfs de pocky sticks die je vaak bij de toko vindt. Voor al deze producten staat er wel een recept in het boek.

Persoonlijke verhalen

The Korean vegan kookboek is een heel persoonlijk kookboek. Het staat vol persoonlijke verhalen over de familie van Joanne Lee Molinaro. Over haar oma, haar moeder, de weg naar Amerika, wat eten voor haar betekent. Elk recept heeft ook een vaak persoonlijke inleiding. Online geeft ze ook graag levensadvies zag ik op haar Instagramaccount. Je leer een hele hoop, over hoe ze besloot geen vlees meer te eten nadat haar vader werd gediagnosticeerd met prostaatkanker. en over hoe haar vader haar kwam aanmoedigen bij haar eerste marathon. Alles voorzien van familiefoto’s. Ze wil in dit boek niet alleen de recepten vast leggen, maar ook het verhaal van haar familie.Boekrecensie: Het Korean vegan kookboek @ Lauriekoek.nl

Dit is niet het eerste Koreaanse kookboek dat ik recenseerde. Eerder was ik al gecharmeerd van Basis boek Korea en recenseerde ik Klein Korea. Dit boek werpt weer een heel andere blik op het land. Van alle Koreaanse kookboeken is dit tot nu toe de meest inhoudelijk en de meest persoonlijke. Hoewel de ingrediënten soms wel een uitdaging zijn, weet ik dat er genoeg mensen zijn die net als ik wel van een uitdaging houden.

Het Korean vegan kookboek
Joanne Lee Molinaro
€34,99