Boekrecensie: Basisboek Indonesisch

Boekrecensie: Basisbowek Indonesisch @ Lauriekoek.nl Basisboek Indonesisch. De Indonesische keuken heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ooit belande ik in Den Haag in een buffetrestaurant waar ik het eten zo verschrikkelijk lekker vond dat ik me helemaal misselijk at. Sindsdien ben ik stikjaloers op iedereen die zo’n oma heeft als de oma’s in het programma “zoals alleen oma dat kan” op 24Kitchen. Gelukkig zijn er kookboeken om de leemte enigszins te vullen.

Francis van Heel Holland Bakt

Het Basisboek Indonesisch is geschreven door Francis Kuijk. Zij is bekend als finaliste uit Heel Holland Bakt. Sindsdien geeft ze workshops en demonstraties door heel Nederland en ze is te zien op Omroep Brabant als huischef. Francis is Nederlands-Australisch en heeft Indonesische roots. Dit zijn de gerechten waarmee ze is opgegroeid. De recepten in dit boek hebben volgens het boek zelf een Javaanse invloed.

Ga langs bij de toko

Het kookboek begint met een introductie van bijzondere ingrediënten, inclusief foto, omschrijving en Indonesische naam. Het wordt meteen duidelijk voor de meeste recepten in dit boek zal je naar de toko moeten. Nou is dat absoluut geen straf in mijn ogen, in tegendeel, er is daar zoveel te ontdekken dat je echt iets mist als je er nooit komt. Ieder toko heeft een eigen assortiment dus als je kunt kun je rondvragen in je omgeving waar je het beste terecht kunt voor de Indonesische keuken. Of je kunt de gok nemen, de meeste toko’s zijn van heel veel keukens thuis.Boekrecensie: Basisbowek Indonesisch @ Lauriekoek.nl

Basisboek Indonesisch: geen vegetarisch kookboek

Na de ingrediënten volgen nog heel veel nuttige wenken op keukengebied, zoals het droog roosteren van kruiden, het maken van boemboe’s, taugé schoonmaken en gebak stomen. Hierna volgen menu suggesties en dan komen de recepten. Het zijn er 130. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Basisboek Indonesisch is bepaald geen compleet vegetarisch kookboek. Niet dat ik het de Indonesische keuken kwalijk neem dat ze niet vegetarisch is, ik zeg het gewoon zoals het is. Toch staan er wel degelijk vegetarische opties bij.

Vissaus en trassi

Bij de vegetarische gerechten of gerechten die ik als vegetarisch ken, moet je wel oppassen. Er wordt vaak vissaus gebruikt, wat onmiddellijk als vis te herkennen is. Ook trassi is een veelgebruikt ingrediënt in de Indonesische keuken.  Dit is een pasta gemaakt van gefermenteerde garnalen. Er schijnt een veganistische vissaus te bestaan, maar voor trassi ken ik niet zomaar een vervanger. Weglaten dan maar, of miso gebruiken? In zulke gevallen experimenteer ik altijd maar een beetje. Niet gehinderd door enige kennis van zaken of een oma die mee kan denken of juist kan zeggen dat ik iets absoluut niet mag doen.

Basisboek Indonesisch:mijn favorieten

Tot mijn grote genoegen staan al mijn favoriete gerechten in het Basisboek Indonesisch: Tjap tjoy, saté met tahoe oftewel tofu, orik arik telor, gado gado, kelapa urap urap, nasi goreng met tempeh. Er staan ook drie verschillende soorten pindasaus in en roti jala, van die mooie vogelnestpannekoekjes. Bijzonder is ook dat in het boek allerlei zoetigheid is opgenomen. Zoals mijn grote favoriet de tjendol inclusief het zelf maken van de hung kue druppels, maar ook dingen zoals mungbonen balletjes, gestoomde rijstpudding, rijstkoekjes en kue lapis. Oh. en spekkoek natuurlijk, die mag echt niet ontbreken.Boekrecensie: Basisbowek Indonesisch @ Lauriekoek.nl  Boekrecensie: Basisbowek Indonesisch @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Basisbowek Indonesisch @ Lauriekoek.nl

Bij het lezen van Basisboek Indonesisch en het bekijken van de foto’s loopt het water me in de mond. Ik sta te popelen om naar de toko te gaan en met helemaal op de vegetarische gerechten uit dit boek te storten. Van zoetzuur tot pindasaus tot strooisels, tot nagerechten er is heel veel keuze en ik weet gewoon dat alles even lekker is. Hoera voor de Indonesische keuken en hoera voor Basisboek Indonesisch.Boekrecensie: Basisbowek Indonesisch @ Lauriekoek.nl

Basisboek Indonesisch
Francis Kuijk
€30,95