Boekrecensie: Vegan east

Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl Vegan east is het tweede veganistische Oosterse kookboek (naast Azie van Meera Sodha) dat ik recenseer dit jaar. Ik meen sowieso een Aziatisch veganistische trend te bespeuren. Aan de andere kant zal eten van dat continent een vast gegeven blijven in Nederland daar ben ik van overtuigd. Ook als het Chin, Ind. Spec. Rest. verdwijnt.

Familie en veganisme

Milou van der Will leerde koken bij haar opa en oma, Indonesisch. Nu eet ze veganistisch en eet ze veel van die gerechten van toen niet meer. Dat klinkt bitter, maar is het voor haar niet. Alleen het met haar familie regelen vond ze nog wel een uitdaging. Ook liep ze tegen vooroordelen aan zoals dat mensen denken dat je als veganist aan yoga doet, fitgirl bent en je eigen uit de grond getrokken wortels eet.

Ze wilde mensen laten zien hoe lekker je plantaardig kunt koken. Met de smaken die ze gewend was spicy, zoet, zout, fris, umami. Hoewel haar eigen vader sceptisch was, kookt die nu zelfs veganistisch al Milou komt eten. Eerder moest ze smeken om recepten, maar nu deelt hij ze ongevraagd met haar. Veganistisch eten heeft hen dus dichter bij elkaar gebracht. Nu is er dus dit kookboek en een blog The Green Chopstick waarop ze haar liefde voor koken deelt.Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl

De basis

Vegan east begint met een introductie over de voorraadkast waarin ze wat Aziatische ingrediënten uitlicht en bespreekt waar je op moet letten. Hierna volgt een basics hoofdstuk waarin je recepten vindt voor veganistische vissaus, gestoomde broodjes, snelle pickles, chiliolie, currypasta en andere typisch Aziatische smaakmakers die je in de andere recepten van dit kookboek kunt gebruiken.

Pittig, street, comfort, licht en zoet

Na het basishoofdstuk volgt het hoofdstuk Pittig over eten met pit, zoals kimchi (gemaakt met de “vissaus”!), dandan noedels, pompoen rendang. In het hoofstuk Street staan de streetfood klassiekers zoals gyoza, bapao en loempia en Comfort staat voor, je raadt het al, comfort food zoals pilled oesterzwam, nasi goreng en sticky crispy aubergine en no ajam opor. Hierna volgt een hoofdstuk met lichtere gerechten zoals salade met yuzu-cashewdressing, kokos soep en quinoa bowl met tuna gemaakt met tomaat, yep tomaat. Elk hoofdstuk begint met een mooie illustratie en elk recept is voorzien van een foto van het eindresultaat.Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl    Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl

Er is ook een uitgebreid zoet hoofdstuk, met pandansiroop, sirap bandung, vegan spekkoek, rozenmelk ijslollies, bananen dumplings en zelfs recepten voor cocktails. Dit is mijn favoriete hoofdstuk vanwege het gebruik van smaken als pandan en roos. Een blikje gecondenseerde kokosmelk zoals in de ijslollies met rozensiroop is mijn favoriet. Je maakt er zo makkelijk lekkere ijslollies mee. Hetzelfde merk heeft ook hele lekkere karamelsaus.Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl

Koken met (on)bekende ingrediënten

Veel recepten kun je prima door de weeks maken. Ik weet dat sommige mensen het moeilijk vinden om een voor hen nog onbekend ingrediënt te kopen en het daarna misschien nooit meer te gebruiken. Het geheim is om stug door te blijven koken uit het zelfde boek of er andere recepten bij te zoeken. Voor je het weet heb je vrijwel op elk moment alles in huis, tenminste dat is mijn ervaring.

In Vegan east zie ik veel oude favorieten voorbij komen en toch ook weer wel dingen die ik niet ken en wil uitproberen. De veganistische keuken (voor zover die bestaat) is heel divers, Vegan east gaat over min of meer hetzelfde als het boek van Meera Sodha en toch is er maar heel weinig overlap tussen de twee. Ik ben er van overtuigd dat er altijd dingen blijven om te ontdekken.Boekrecensie: Vegan east @ Lauriekoek.nl

Vegan east
Milou van der Will
€25,95