Boekrecensie: Vegan comfort

Boekrecensie: Vegan comfort @ Lauriekoek.nl
Vegan comfort is een boek met plantaardig comfort food met Oosterse smaken. Het is eigenlijk een logisch gevolg op Vegan summer. De winter maakt dat je naar binnen wil gaan voor een warm bord eten. Kaarsen aan, dekentje bij de hand dat idee. Ik ga er helemaal in mee.

Comfort food

De term comfort food is een heel interessante. Voor niemand betekend het precies hetzelfde. Nostalgie en sentiment spelen een rol dat is duidelijk, maar voor sommige mensen is comfort food makkelijker klaar te maken. Het zou volgens de Wikipediapagina bijvoorbeeld ook calorierijk en koolhydraatrijk moeten zijn. Natuurlijk maakt ook uit waar je roots liggen. Je kunt je zelf zelfs afvragen of het wel echt bestaat. Als het bestaat moet je het zelf vorm geven.

Dat lukt met de recepten in Vegan comfort prima. Curry’s, noedels, tofu, een heel hoofdstuk over extra troost, buns dumplings en snacks. Er is een hoofdstuk over sauzen, sides en toppings en ook zoetigheden en drankjes ontbreken niet. Bij comfort food denk ik op een of andere manier ook aan low and slow. Je kunt zeker de tijd nemen, door zelf je eigen tofu te maken, je eigen noedels en pickles en kimchi. Perfecte bezigheden voor een regenachtige koude dag.

Toch staan er ook genoeg recepten in die binnen 30 minuten klaar zijn. Auberginesmoor bijvoorbeeld, ketjapballetjes met tofu en kikkererwt. Nasi goreng, udon dan dan noedels. Voor sommige ingrediënten moet je wellicht even naar de toko, of je bestelt online. Echt mochten we weer in lockdown belanden: de wereld ligt online aan je voeten. Veel online supermarkten zoals Crisp verkopen trouwens gelukkig ook steeds meer. Er wordt hier en daar gebruik gemaakt van een kant-en-klare vleesvervanger of wat margarine, maar geen vegan kaas. Zoals Milou van der Will ook al zegt er is gewoon nog geen goede.Boekrecensie: Vegan comfort @ Lauriekoek.nl

Leuk

Wat valt mij op aan Vegan comfort? Allereerst het leuke antwoord van scheikunde leraar Meneer Te Winkel over waarom gebakken baksoda zo goed werkt in zelf gemaakte noedels. In de wereld van voedsel gaat ten onrechte zo veel “chemisch, oh oh eng” rond dat iedereen die heldere uitleg verschaft van mij een denkbeeldige staande ovatie krijgt.

Lekker uitproberen

Qua recepten gaat de miso gekaramelliseerde witlof op mijn verlanglijstje, miso is altijd goed en ik heb het nog niet met witlof geprobeerd. De foute Thaise pizza klinkt mij als muziek in de oren en aangezien ik thuis al een soort naan- en pitafabriekje bestier ga ik de scallion naan zeker proberen. Alle recepten zijn voorzien van heerlijke foto van het eindresultaat. Elk recept heeft ook zijn eigen inleiding met handige tips en opmerkingen. Ook handig: er staan veel recepten in bedoeld voor 2 personen.Boekrecensie: Vegan comfort @ Lauriekoek.nl

Of je nou wel of niet gelooft in comfort food in vegan comfort vind heel veel lekkere veganistische recepten. Daar komen we de donkere herfst en winter mee door.Boekrecensie: Vegan comfort @ Lauriekoek.nl

Vegan comfort
Milou van der Will
Uitgeverij Good cook