Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch

Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch @ Lauriekoek.nlElke dag easy Aziatisch van Dominique Woolf is een kookboek met niet per se klassieke traditionele gerechten uit Azië. Het zijn meer recepten met een Aziatische touch voor elke dag.

The great cookbook challenge

Als je nu denkt dit komt mij ergens bekend voor, dat kan. Dominique Woolf won namelijk het Britse tv programma The great cookbook challenge waarin verschillende kandidaten met heel verschillende ideeën voor kookboeken strijden om dat kookboek uitgegeven te krijgen. In de jury zit iemand van de uitgeverij, Jamie Oliver en verschillende gast juryleden zoals bijvoorbeeld Georgina Hayden en Jimi Famurewa. De show staat compleet op Youtube en wordt ook binnenkort uitgezonden op 24Kitchen. Mocht je het nog niet gezien hebben dan raad ik het je aan. Het geeft een goed beeld bij wat er allemaal bij het uitgeven van een kookboek komt kijken en dat is veel meer dan je misschien denkt.

Dominique Woolf

Dominique Woolf won The Great Cookbook Challenge in 2022. Ze is half Thais, heeft een Nederlandse oma met Indische roots. Ze had een carrière als singer-songwriter en consultant werving en selectie, maar besloot het roer om te gooien. Dus ging ze naar Leiths school for food & wine werd food schrijver. Tijdens de lockdown van 2020 begon ze een eigen bedrijf The Woolfs kitchen. Ze verkoopt sauzen geïnspireerd door haar Thaise tante, maar inmiddels is er ook chili-olie aan het assortiment toegevoegd.Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch @ Lauriekoek.nl

Elke dag easy Aziatisch

Het hele idee van Elke dag easy Aziatisch is dat je op een drukke doordeweekse dag recepten uit dit boek kunt koken. De recepten zijn niet heel lang, niet heel moeilijk en de ingrediëntenlijsten zijn ook niet heel intimiderend van lengte. Uiteraard moet je een paar typisch Aziatische smaakmakers in huis hebben die je in Nederland niet altijd in de supermarkt vindt, zoals miso en de juiste currypasta’s, maar als je die eenmaal in huis hebt kun je de rest over het algemeen in iedere supermarkt vinden.

De recepten

De recepten zijn voor een groot deel avondmaaltijden zoals salades, oven- en grillgerechten, recepten die je op het fornuis bereidt, curry’s, roerbakgerechten en noedels. Er zijn ook nog hoofdstukken met recepten voor knabbels en kleine gerechten, bijgerechten, pickles en smaakmakers en last but not least zoetigheden. Er staan vegetarische en veganistische opties in het boek, maar voor mijn idee is een groter gedeelte toch wel vlees en vis. Ook gaat er in gerechten waar geen vlees of vis word gebruik vaak wel vissaus. Bij sommige gerechten wordt een vervanger genoemd, maar meestal is dat een vega gerecht waar staat vermeld dat het ook met vlees kan.Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch @ Lauriekoek.nl

Bij ieder gerecht staat een bereidingstijd en soms wordt zelfs gewaarschuwd dat het een snel gerecht is en je alles wel klaar moet hebben staan. Er zijn recepten bij voor vier personen, maar ook voor twee personen. Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat. Traditie staat in dit boek niet voorop, hoewel sommige gerechten wel duidelijk hun oorsprong hebben in een bepaald gerecht staat snel en redelijk eenvoudig koken voorop. In ieder recept zit wel een ingrediënt wat een Aziatische touch geeft, denk aan miso, hoisin, crispy chili of currypasta.Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch @ Lauriekoek.nl

Seroendeng uit Rijswijk

Grappig is dat er een Indonesisch restaurant in Rijswijk voorbij komt waar Dominique Woolf 10 jaar geleden met haar oma at. Ze at daar de befaamde rijsttafel maar wat haar het meest bijbleef is de seroendeng. Ze vind het overal bijpassen en eet het vaak rechtstreeks uit het potje. Ik ben nu natuurlijk heel nieuwsgierig naar welk restaurant dat was. Er word geen naam genoemd. Ik heb even Gegoogeld maar in Rijswijk zitten meerdere van zulke restaurants dus ik kan het hier helaas niet linken.Boekrecensie: Elke dag easy Aziatisch @ Lauriekoek.nl

Elke dag? Elke dag

Als er een type kookboek is waar ik op Lauriekoek vragen over krijg, is het een boek met recepten voor elke dag waarvoor je ongeveer een half uurtje of korter in de keuken staat. Niet te moeilijk, want meestal is de puf na een lange werkdag wel een beetje weg. Ik denk dat Elke dag easy Aziatisch zeker in die categorie zit. De Aziatische smaken in ieder gerecht maken het net even anders. Wellicht leer je zo ook nog ingrediënten kennen die je nog niet eerder hebt gebruikt. Als je echt vega bent zou ik het kookboek eerst even doorbladeren, want er staat dus behoorlijk was vlees en vis in.

Elke dag easy Aziatisch
Dominique Woolf
Uitgeverij Kosmos