Boekrecensie: Oh She Glows Elke Dag

IMG_8165[1] Dit is alweer het tweede boek dat ik van Oh She Glows blogger Angela Liddon recenseer. Dit keer is het boek zelfs in het Nederlands verschenen, wat een vooruitgang! Ja, ik weet dat veel mensen hun boeken in het buitenland bestellen, omdat ze simpelweg niet in het Nederlands verschijnen maar als ik iets in mijn eigen taal zie, vind ik het toch extra leuk. Ik kan het niet uitleggen.

Dit boek vergeleken met het vorige Oh She Glows boek

Er zijn een aantal dingen hetzelfde als bij het vorige boek. Zo wordt er veel met hele granen gewerkt en zijn ook een hoop recepten glutenvrij. Natuurlijk is alles ook nog steeds veganistisch of plantaardig, het is maar net welke term je graag gebruikt. Maar wat is er dan anders dan in het vorige boek vraag je je misschien af? Nou, de focus ligt nu nog meer op makkelijke doordeweekse gerechten, met hier en daar iets speciaals voor weekend of feestdag. Ook geeft Angela aan dat ze geprobeerd heeft om de gerechten nog allergievriendelijker te maken.

Lijken de recepten niet teveel op elkaar?

Maar kritiek is er ook. Dat veel recepten bijvoorbeeld op elkaar lijken. Ze lijken ook op de recepten die op haar blog staan en zelfs op recepten uit haar vorige boek. En er wordt veel tofu en kikkererwten en havervlokken gebruikt. Het lijkt mij ook moeilijk als een heel populair en gerespecteerd blog heb,t dan heeft vrijwel iedereen hele hoge verwachtingen. Ze willen nieuwe trucs en nieuwe compleet nieuwe recepten. Als je dat niet levert raken er mensen teleurgesteld.

Ik vind de kritiek niet terrecht

Zelf vind ik dat niet echt terecht, er staan veel snelle recepten in het boek. Smoothies, smoothie bowls, snacks die gemaakt zijn om mee te nemen. Sommige recepten lijken op elkaar, maar dat is ook de stijl van koken die Angela heeft. Iedereen heeft zijn voorkeuren zij dus ook. Ik weet dat er mensen zijn die het bijzonder stom vinden als iets van een blog ook nog eens in een boek word opgenomen maar er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die een recept pas in het boek zelf zien en tja voor die mensen in het een nieuw recept.

IMG_8166[1]

IMG_8170[1]

Er staan wel een paar gekke dingen in het boek staan qua vertaling, rode kerriepasta is vrijwel zeker rode curry pasta bijvoorbeeld, maar is een wat scheve vertaling.

Op wat dingen zoals kokosamino’s (sojavrije sojasaus, ja echt!) boekweitnoedels van 100% boekweit en wat superfoods na, kun je alles bij de supermarkt krijgen. Er worden bij veel gerechten ook nog naast tips over het vervangen van iets waar je een allergie voor kunt hebben, tips gegeven over het kindvriendelijk maken van het gerecht.

IMG_8168[1]

IMG_8169[1]

Prima basis voor beginnende vegetariër of veganist

Bij elke dag stel ik mij basis gerechten voor zoals pastasaus, dressings, chili sin carne, snelle salades, hummus. De basics dus en die staat er zeker helemaal in. Als fan van Oh She Glow zie ik in dit boek voldoende dingen die ik uit zou willen proberen, maar ik zie vooral basisrecepten voor de beginnende vegetariër of veganist, of een persoon met veel allergieën tegelijk, zoals een zuivel- en soja-allergie. Houd je dus van grote(re) culinaire uitdagingen houdt en/of van dingen die echt enorm prikkelen op vega(n) culigebied, dan bied dit basis kookboek voor jou misschien weinig uitdaging. Als je aan het begin staat van je kookcarrière en de basis vaardigheden net onder de knie hebt, dan kan het heel geschikt zijn.

Oh She Glows Elke Dag
Angela Lidon
€24,99