Boekrecensie: The Green Kitchen at Home

greenkitchen01 Geloof het of niet maar dit is het vierde The Green Kitchen Stories boek. Dit keer gaat het over familierecepten, recepten die je maakt na een drukke dag en die je kinderen goedkeuren en eventueel bezoek natuurlijk ook, recepten voor thuis dus. Het is geschreven met het oog op een gezin maar ook prima geschikt voor mensen die geen kinderen of grote familie hebben, zoals ik.

Waar ik allereerst een enorme bewondering voor heb is voor de consistente kwaliteit die The Green Kitchen Stories leveren. Natuurlijk soms is het wat rustiger op hun blog en soms wat drukker qua blogposts, maar ze geven daar al die tijd al goede recepten en schrijven daar naast ook nog eens kookboeken en maken apps die de moeite waard zijn. Echt een prestatie.

De focust ligt dus op het slim runnen van een gezin, of drukke personen met een stressvol bestaan. Zodat er ten alle tijden toch een lekkere gezonde maaltijd gegeten kan worden. Dat was een wens van lezers maar ook een wens van David en Louise zelf. Zelf hebben ze immers ook een druk leven met drie jonge kinderen.greenkitchen02
Er zijn 7 hoofdstukken een over handig plannen met behulp van de koelkast zodat je daar altijd iets uit tevoorschijn kan toveren. Een hoofdstuk over het ontbijt, een hoofdstuk over maaltijden die makkelijk mee te nemen zijn naar een picknick of in een lunchbox passen. Er zijn twee hoofdstukken gewijd aan avondmaaltijden, opgesplitst in doordeweeks en in het weekend, waarbij er vanuit wordt gegaan dat je in het weekend iets meer tijd hebt (of weinig tijd maar wel gasten over de vloer). De overige hoofdstukken bestaan uit dips, bijgerecht en (uiteraard) desserts.

Een vegetarisch kookboek

The Green Kitchen at Home is 100% vegetarisch, net als hun andere kookboeken,. Ik weet dat er mensen bestaan op de wereld die een kind vegetarisch opvoeden misdadig vinden, alleen is het dus prima mogelijk. De meeste experts zijn het er over eens en ook praktisch is het dus mogelijk, dankzij boeken als deze met lekkere snelle recepten. Al is het dan wel belangrijk dat je kinderen groenten lusten, ik weet dat kinderen ontzettend snel van mening veranderen (van “vies!” naar “lekker” en weer terug,) maar er staan flink wat recepten in het boek, dus je hebt flink wat pogingen.

Er staan in dit boek een paar favorieten die ook op de website staan, of wellicht zelfs in andere boeken. Die staan erin omdat David en Louise die echt zelf ook graag en vaak eten, de rest is nieuw. Zoals ook bij de vorige boeken het geval was zijn dingen of glutenvrij, of kunnen ze vaak glutenvrij gemaakt worden. En er zijn veel veganistische opties of recepten die veganistisch gemaakt kunnen worden. Net als bij de vorige boeken staan overal weer prachtige foto’s bij van de gerechten.greenkitchen04
greenkitchen03

Tips en trucs om tijd te winnen

Het boek staat vol met tips en trucs, voor de gerechten zelf, maar ook hoe je moet plannen en wat handig is om in de voorraadkast en de koelkast te hebben. Er zijn verschillende gerechten die uit een paar elementen bestaan, zodat iedereen kan pakken waar hij/zij zin in heeft. En ook de handige basisdingen, zoals het zelf maken van tomatensaus en zuurkool, komen aan bod.

Misschien denk je dat dingen die minder tijd kosten ook saaier zijn. Dat is hier niet het geval, wat dacht je van felgroene spinazieflensjes met kikkererwten en paddenstoelen? Of penne met pomodoro en zelfgemaakte vegan tonijn, shakshuka op een bedje van hummus of farinata met druiven uit de oven?greenkitchen05

Het meest eenvoudige The Green Kitchen Stories boek tot nu toe

Nou was het niet zo dat The Green Kitchen Stories boeken tot nu toe heel erg ingewikkeld waren. Althans dat vond ik, maar dit is wel het boek wat het meest eenvoudig is. Veel mensen hebben tegenwoordig weinig tijd en het is goed om daar als kookboekenmaker op in te spelen. Waar het smoothieboek eerder al snelle smoothies en ontbijtjes bood, biedt dit boek lekker veel opties voor lunch en avondeten. Kortom ook het vierde boek is geslaagd.

The Green Kitchen Family
Louise Vindahl en David Frankiel
24,99