Boekrecensie: The Green Kitchen Travels

IMG_5090[1]
Na dagenlang bij de brievenbus te hebben gewacht plofte hij gister gelukkig op de mat: mijn exemplaar van The Green Kitchen Travels! Het is het vervolg op een van mijn lievelingskookboeken van vorig jaar, The Green Kitchen Stories. En volgens is het bij meer mensen een favoriet.

Eetinspiratie op reis

The Green Kitchen Stories begon als (Engelstalige) blog. De mensen achter deze blog, David en Louise, hebben samen een dochtertje en een zoontje en wonen in Stockholm. Het eerste boek ging vooral over thuis eten en drinken. Dit tweede boek gaat, zoals de naam al doet vermoeden, over hun reizen. De inspiratie die ze op deden in andere landen, verwerkten ze in de recepten.
IMG_5094[1]

Vegetarisch van over de hele wereld

Zo vind je in dit boek dus gerechten van over de hele wereld waaronder curry, harira, pho soep, gevulde druivenbladeren. Allemaal net zo mooi gefotografeerd als op het blog en in het eerste boek. Er staat keurig aangegeven of een recept glutenvrij is, veganistisch of dat het veganistisch of glutenvrij kan worden gemaakt met een kleine aanpassing (bij veel recepten kan dat). Alle recepten in dit boek zijn sowieso vegetarisch.
IMG_5114[1]

Gezond voor elke dag

Omdat er in dit boek keukens van over de hele wereld langskomen, zal je soms even naar de toko moeten of naar de natuurwinkel voor een ingrediënt wat je niet bij in supermarkt kunt kopen. De recepten zijn over het algemeen niet vreselijk ingewikkeld en de meeste kun je prima koken op een doordeweekse dag. De recepten zijn uiteraard ontwikkeld volgens The Green Kitchen filosofie. Dat betekent: geen gerafineerde suiker, weinig of geen gluten en niets dat wordt gefrituurd. Wel gebruiken ze veel groente en fruit, volkoren granen, peulvruchten, notenzaden, goede vetten en zoetstoffen zoals dadels. Receptuur die tradioneel gezien dus niet onder de noemer “gezond” of “vegetarisch” paste, is dus aangepast.
IMG_5111[1]
IMG_5112[1]

Recepten, reis tips en mooie foto’s

Naast lekkere recepten, vakantiefoto’s en persoonlijke anekdotes, vind je in dit boek ook nog tips voor het reizen met kinderen. Ook is er gedacht aan recepten die handig zijn om mee op reis te nemen, of snel te kunnen maken als je weer thuis komt. Heel handig.
Het is kortom een prachtig boek, als je al fan was zal je dat na dit boek zeker blijven. Als je nog geen fan bent, dan word je dat misschien wel.
IMG_5093[1]
The Green Kitchen Travels