Boekrecensie: The Curry Guy Veggie

Boekrecensie: The Curry Guy Veggie @ Lauriekoek.nlDan Toombs is de man achter het kookboek The Curry Guy Veggie. Op internet is hij vooral bekend als The Curry Guy. Hij heeft meerdere currykookboeken op zijn naam staan, waarvan dit de eerste vegetarische is.

The Curry Guy

Dan komt oorspronkelijk uit Californië, toen hij in Engeland in 1993 zijn eerste vindaloo at was hij meteen verkocht. Hij begon in 2010 met bloggen om zijn recepten te delen. Mensen begonnen te vragen hoe het toch kon dat hun gerechten thuis zo anders smaakten als in een restaurant. Daarop besloot hij op onderzoek uit te gaan en de geheimen te delen. Zijn familie at Indiase recepten voor meer dan een jaar, zodat hij al zijn opgedane kennis thuis kon oefenen. Inmiddels bestudeert hij de Indiase keuken al 25 jaar en helpt zijn vrouw Caroline hem bij het schrijven van de recepten.Boekrecensie: The Curry Guy Veggie @ Lauriekoek.nl

Curry houses

Engeland staat bekend om zijn curry houses, omdat Engeland lange tijd de baas was in India heeft er een kruisbestuiving plaats gevonden tussen de Indiase en Engelse keuken. Chicken tikka masala is een van de meest populaire gerechten in Engeland. Dan Tooms zegt dat hij zijn gerechten zo authentiek mogelijk wil houden. Nou is authentiek best een rekkelijk begrip dus wat mij betreft passen de naanpizza met paneer en de mumbai tosti gewoon in het boek, net als de appeltaartsamosa’s.Boekrecensie: The Curry Guy Veggie @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: The Curry Guy Veggie @ Lauriekoek.nl

Vegetarische en veganistische recepten

Alle gerechten in The Curry Guy Veggie zijn vegetarisch, veel gerechten zijn ook veganistisch. Zoals altijd met keukens die niet Nederlands zijn is een bezoekje aan de toko altijd fijn. Al hebben Nederlandse supermarkten ook steeds meer, in de toko kun je zoveel toffe dingen vinden, dat ik het alleen daarom al graag aanraad op mijn blog, al kun je online ook heel veel vinden. Er zijn in dit boek recepten bij die wat meer tijd kosten en ideeën die je snel op een doordeweekse avond kunt maken. Soms kun je tijd winnen door bijvoorbeeld sauzen of kruidenmixen voor te bereiden.

Peulvruchten zijn geweldig

Als je niet zo goed weet hoe je van peulvruchten iets lekkers maakt: zoek niet verder. Dahl of curry is echt een geweldige manier om kennis te maken met linzen en erwten. Ook met paneer, een kaas die zijn vorm goed behoudt tijdens het koken, weet Dan Toombs wel raad. Ook de dosa ,een soort delicate pannenkoek vaak van kikkererwtenmeel, komt in dit boek voorbij. Bijvoorbeeld gevuld met aardappel en biet. Dosa is echt een van mijn favoriete gerechten. Als je die eenmaal in de vingers hebt ga je ze nog vaak maken.

Meer dan alleen curry

Hoewel de naam van het The Curry Guy Veggie doet vermoeden dat er misschien alleen curry’s in staan is dit niet zo. Natuurlijk is er een hoofdstuk aan curry’s gewijdt, maar ook hapjes, streetfood, barbecue-ideeën en zelfs desserts komen voorbij. Bij elk gerecht staat een foto van het eindresultaat en met symbooltjes word aangegeven of iets veganistisch, glutenvrij is, lekker langzaam of juist snel klaar. Ook wordt er aangegeven of je nog voorwerk moet doen.Boekrecensie: The Curry Guy Veggie @ Lauriekoek.nl

Als vegetariër is een van de keukens  waar je eigenlijk niet omheen kan die van India, er is geen land wat zich zo goed in de kijker weet te spelen qua vegetarisch eten. Het eten is zo lekker en smaakvol, het is uitstekende reclame. Je kunt rustig een plankje inrichten in je boekenkast met Meera Sodha, Madhur Jaffrey en Dan Toombs en je geen dag vervelen.Boekrecensie: The Curry Guy Veggie @ Lauriekoek.nl

The Curry Guy Veggie
Dan Toombs
€20,95