Boekrecensie: Vega Curry

Boekrecensie: Vega Curry @ Lauriekoek.nlNahid Hassan was altijd geboeid door eten. Toen hij van Bangladesh naar Stockholm verhuisde om een designopleiding te volgen werkte hij bij verschillende Indiase restaurants. Hem viel op dat het personeel altijd anders at dan de gasten. Zo kwam hij op het idee om een authentiek Bengaals en Indiaans restaurant te openen. Inmiddels heeft Nahid verschillende restaurants. Zijn laatste restaurant serveert alleen vegetarische- en visgerechten, volgens hem is dat de toekomst. En nu is er een ook een kookboek, Vega Curry en die is helemaal vegetarisch.

Bengaals Indiase keuken

Vega Curry is dus een Bengaals-Indias kookboek. Volgens Nahid Hassan hebben die Indiase en Bengaalse keuken veel gemeen, maar wordt er in de Bengaalse keuken minder melk en suiker gebruikt en ze gebruiken de hele groente, inclusief de schil. Verder wordt er nooit naan en rijst bij een gerecht geserveerd, het is altijd of of. Alleen wij in het Westen willen het zo. Veel recepten worden niet opgeschreven, maar doorgegeven in de keuken en uiterlijk zijn de kruiden en specerijen zeer belangrijk. Hij raadt dan ook sowieso een bezoekje aan de toko aan.

Een bezoek aan de toko noodzakelijk

Alle ingrediënten en kruiden worden voorin het boek uitgelegd. Zo weet je waar je op moet letten en waar je naar zoekt. Bij een goed gesorteerde toko hebben ze veel, ik koop er sowieso graag al mijn kruiden. In Vega Curry worden van de knoflook en de gember een soort puree gemaakt voor het koken, zodat je dat er doorheen kunt scheppen. Je kunt dat natuurlijk doen, maar ik rasp gewoon de gewenste hoeveelheid ter plaatse. Er wordt ook heel veel rawit peper gebruikt. Dat doe ik ook niet, want ik proef helaas helemaal niets meer als ik zulke peper eet.Boekrecensie: Vega Curry @ Lauriekoek.nl

Kruiden zijn belangrijk

Als je een recept bekijkt kan het lijken alsof het een heel ingewikkeld recept is. Vaak is dat niet zo, het zijn puur de kruiden die de lijst zo lang maken. Het is een kwestie van in huis hebben, verzamelen en afmeten. Dan heb je het grootste werk wel gehad. Laat je er niet door weerhouden, want het is heel leuk om je eigen kruidenmengsels te maken. Er wordt veel paneer gebruikt in de gerechten, de tofu onder de kazen, vind ik. Ook die kan je zelf maken en dat is ook heel leuk om te doen. Hoe het moet staat ook in Vega Curry.Boekrecensie: Vega Curry @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega Curry @ Lauriekoek.nl

Vega curry: niet alleen curry

Qua gerechten is er van alles. Hapjes zoals pakora, dahl, kofta, curry, korma, tikka, tandoori grillrecepten, vadji, rijst, brood, mishti en lassi. Bij elk recept staat een mooie foto van het eindresultaat en door het boek heen staan ook hele mooie foto’s van Bangladesh. Bekende dingen zoals dahl en pakora staan er in, curry’s maar ook tandoori grill recepten. Gelukkig kun je die ook met een normale grill bereiden, want niet iedereen heeft een kleioven, die 400 graden kan bereiken, paraat staan. Leuk zijn ook de nagerechten met kulfi en halowa. De lassirecepten gaan het ook goed doen bij mij in de zomer, yoghurt is heel verkoelend als het warm is.Boekrecensie: Vega Curry @ Lauriekoek.nl

Vegetarisch en vaak veganistisch

Het boek is helemaal vegetarisch en veel recepten zijn van nature ook veganistisch. Hier en daar kun je een kleine aanpassing doen, zoals iets vervangen door kokosmelk, of ghee weglaten. Het boek wil de Indiase en Bengaalse keuken toegankelijk maken en laten zien hoe je eenvoudig thuis kunt koken. Ik snap dat dit voor veel mensen nog steeds overkomt als een hoop werk. Maar ik zou zeggen begin eens bij een dahl en voor je het weet sta je een biryani te maken alsof het niets is.Boekrecensie: Vega Curry @ Lauriekoek.nl

Vega Curry
Nahid Hassan
€19,99