Boekrecensie: Puur India

puurindia01Volgens Meera Sodha was haar tweede kookboek zoiets als het uitbrengen van een tweede album bij populaire artiesten: moeizaam. Toch mag het resultaat er zeker zijn. Ik zou zelfs durven zeggen dat ik dit boek, Puur India nog cooler vind dan Made in India en dat vond ik al een fijn boek. Het is helemaal gewijd aan groenten en toevallig ook nog eens compleet vegetarisch.

Goede mix van traditioneel en modern

De recepten in het vorige boek waren al deels geïnspireerd door de kookstijl van de moeder van Meera en haar eigen moderne kijk daarop. Ook hier bij dit boek is dit het geval. Het is dus een combinatie van typisch Indiaanse ingrediënten, zoals tamarinde pasta en verschillende peulvruchten en paneer en de westerse wens om geen uren aan bezig te zijn met de bereiding van traditionele gerechten. Het werkt wonderwel en maakt het heel persoonlijk. Zoals Meera Sodha al aangeeft, in het westen willen mensen graag minder vlees eten en de Indiaanse keuken heeft van oudsher een uitgebreide vegetarische keuken.

puurindia02

puurindia03

Handig ingedeeld op ingrediënt

Het boek is voornamelijk ingedeeld op ingrediënt. Aubergine, peulvruchten, ei en kaas, rijst. Er zijn ook hoofdstukken die niet per ingrediënt zijn ingedeeld maar waarin juist recepten worden gegeten die bij veel dingen passen, zoals raita’s, chutneys en verschillende soorten brood. Er wordt niet alleen aan gegeven van veganistisch is, of glutenvrij, er is ook een pagina waarop tips worden gegeven zoals, wat is goed om in te vriezen, wat is makkelijk te maken als je nog geen geoefende kok bent. En er is ook een pagina gevuld met seizoenssuggesties.  Het boek is heel kleurrijk opgemaakt en bij vrijwel elk gerecht staat een mooie foto van het eindresultaat. puurindia04  puurindia06

Veel aandacht voor aubergine

Het is altijd leuk om groenten totaal anders te eten dan je gewend bent spruitjes bijvoorbeeld, of kool. Persoonlijk spreekt het aubergine hoofdstuk me heel erg aan, want ik houd heel erg van aubergine en maak hem graag op allerlei manieren klaar. Mensen vinden het ook vaak een moeilijke groente. Dus is het leuk als je uit lekker veel recepten kunt kiezen.puurindia05

Niet teveel zuivel

Ik vind het prettig dat niet in ieder recept standaard yoghurt verwerkt zit, of iets van zuivel en ei. Het staat er wel in maar het overheerst niet het hele boek. Het meeste is goed te combineren tot een tafel vol als je gasten krijgt, zonder dat het allemaal vreselijk ingewikkeld is. Zelf maakte ik op een doordeweekse avond het volgende klaar:
eten01

Dit maakte ik uit Puur India

Dit is de matar paneer nieuwe stijl (pagina 129), kachumbar met ontkiemde mungbonen van (pagina 139) en een komkommer munt-raita (pagina 247). Alles was ontzettend lekker en zeker niet moeilijk klaar te maken. De bonen worden overdekt met een smaakvolle rijke kruidige saus. Ik dacht dat het misschien een te grote portie zou zijn maar hij ging vrijwel helemaal op. De salade had aangename zure smaken en het was al een tijdje geleden dat ik gekiemde bonen had gegeten omdat ik ze meestal als garnering gebruik en ik daar alweer snel genoeg van krijg, hoe gezond ze ook mogen zijn.

eten02Matar paneer

eten03Ketchumbar

Ik ben heel erg benieuwd naar het volgende boek van Meera Sodha en waar het over zal gaan. Op Twitter liet ze in ieder geval doorschemeren dat ze alweer bezig is met het schrijven van nieuwe recepten. Dus er komt ongetwijfeld meer moois aan.puurindia07

Puur India
Meera Sodha
€ 29,95