Boekrecensie: Saladebijbel

Boekrecensie: Saladebijbel @ Lauriekoek.nlSaladebijbel komt uit op een goed moment. De temperaturen gaan omhoog, de zomer lonkt een lauwwarme of koude salade is dan zeer welkom. Er zijn weer allerlei groenten en fruit soorten in het seizoen die het uitstekend doen in salades. Tijd voor nieuwe salade-inspiratie dus in de vorm van deze kookbijbel van Welmoed Bezoen.

Alle soorten salades

Salades kunnen allerlei gedaantes aannemen. Zo zijn er natuurlijk internationale klassieke salades die bijna iedereen kent. Ceasar salade, coleslaw, caprese, kartoffelsalat, dat werk. Er zijn salades die bedoeld zijn als bijgerecht. Er zijn salades die meer bedoeld zijn als maaltijd op zichzelf. Natuurlijk kan je de juiste types salades ook gerust meenemen. In salades kun je ook uitstekend fruit verwerken of het nu om een hartige of een zoete salade gaat. Dat is alles komt dus in de saladebijbel aan bod en heeft zijn eigen hoofdstuk.Boekrecensie: Saladebijbel @ Lauriekoek.nl

Grote salades, kleine salades

Sommige salades zijn even wat werk, zo is er een tuinbonen salade waarvoor je je eigen ricotta maakt. Andere zijn een fluitje van een cent. Zeker de salades voor erbij, die er dan ook mooi weer voor zorgen dat je wat extra groente binnenkrijgt. Recepten die mij aanspreken uit de saladebijbel zijn de bloemkool extravaganza met sumakdressing, geroosterde ananassalade met rum-karameldressing, oh en de poldershoarmasalade met babymais, zonder vlees. Er is ook een biowinkel salade met gerookte tofu met amandel en sesam en tamaricashewnoten. Twee natuurwinkelige ingrediënten die ik, grappig genoeg, meteen herken.Boekrecensie: Saladebijbel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Saladebijbel @ Lauriekoek.nl

Zijn dit salades?

Ook heel leuk is het hoofdstuk zijn dit salades? Wat een hele goede en eigenlijk best moeilijk te beantwoorden vraag is. Met daarin recepten voor de Jell-o-salad die ik regelmatig voorbij zie komen op jaren ’70 accounts die gewijd zijn aan de kookexcessen van toen. Het is eigenlijk nooit bij mij opgekomen om zoiets echt te maken, net als de snickersalade met appel, pinda’s en chocolade, zoiets zie ik wel eens voorbij komen op Pinterest maar nog nooit gemaakt. In het zelfde hoofdstuk ook recepten voor tatouka een Marokkaanse paprikasalade en salata mashwiya een Tunesisch en Libisch bijgerecht met geblakerde groenten.

Vinaigrettes en strooisels

Na de hoofdstukken met saladerecepten volgen nog een hoofdstuk voor dressing en vinaigrette en andere sauzen. Er is aandacht voor het crunchy element in de vorm van croutons, geroosterde kikkererwten en zadenstrooisels. Als je dan nog extra je best wil doen is er een hoofdstuk dat extra je best doen heet. Met recepten om je eigen harira, falafel, hummus en bosui-olie te maken. Een saaie salade maken is met al deze recepten vrijwel onmogelijk.

Niet compleet vega

De recepten zijn trouwens niet allemaal vegetarisch. Ik denk dat als een salade niet vegetarisch is dat voornamelijk komt door de toevoeging van vis. Er staan echter wel wel wel veel vegetarische recepten in het boek. Ze worden niet als zodanig aangegeven dus je moet zelf even de ingrediënten scannen. Soms heeft een recept een intro waarin nog een variatie of tip wordt gegeven. Niet alle recepten hebben een foto. Voorin het boek vind je how-to’s waarin uitgebreid met begeleidende foto’s wordt uitgelegd hoe je bijvoorbeeld een ananas snijd of citrus segmenteert.

Ingrediënten

De ingrediënten voor de recepten in de saladebijbel zijn in veel supermarkten wel te vinden. Voor sommige items zoals een speciale kaas, postelein, of gerookte tofu zal je soms naar een speciaalzaak of biowinkel moeten. Voorin het boek worden bekende ingrediënten zoals azijn en olie en onbekendere ingrediënten zoals curryblaadjes en zuurbessen uitgelegd. Vaak staat er dan ook bij waar je ze eventueel kunt kopen.

De saladebijbel

In mijn inleiding schrijf ik alsof salades alleen in de zomer kunnen. Je kan ze natuurlijk het hele jaar rond eten, als je dat zou willen. Neem dit kookboek erbij en gebrek aan salade-inspiratie is zo verdwenen. Zelf vond ik in dit boek oude bekende die ik alweer bijna was vergeten en heel veel nieuwe opties die ik zeker ga proberen. Leg het saladebestek maar klaar.Boekrecensie: Saladebijbel @ Lauriekoek.nl

Saladebijbel
Welmoed Bezoen
Uitgeverij Carrera Culinair