Boekrecensie: Super Salade

Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nlToen ik het boek Super Salade een tijdje geleden zag had ik er even geen zin meer in salades. Zo gaat dat wel eens, wat ik graag eet verschilt wel eens, vaak heeft het ook met het seizoen te maken. Maar toen ik het boek recent onder ogen kreeg zag ik dat Super Salade eigenlijk een heel leuk boek is en zo was mijn zin in salades ook weer wat groter geworden. Tijd dus om er alsnog uit te koken en om het te recenseren.

Over Kat Mead

Kat Mead is een kok die van woorden houdt. Ze volgde in 2013 een opleiding aan de Leiths School of Food and Wine in Londen. Een soort Engelse tegenhanger van Le Gordon Bleu, waar je zowel kookcursussen kunt volgen als een opleiding tot professional kan doen. Ze studeerde er af als student van het jaar. Nu is ze foodschrijver en styliste ze heeft aan verschillende bekroonde boeken en tijdschriften meegewerkt. Dit is haar eerste eigen kookboek.

Van salade als bijgerecht naar hoofdgerecht

Het idee achter Super Salades is een grote salade die een hoofdgerecht kan zijn, of de ster van de tafel. Iets wat niet per se koud geserveerd hoeft te worden, maar iets vol verschillende smaken en texturen, geïnspireerd door wat er in het seizoen is. Met smaak, textuur en kleur, groot en gevuld met van alles en nog wat. Geïnspireerd door vele wereldkeukens voor alledaagse en feestelijke dagen. Sommige snel klaar, andere iets bewerkelijker.Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nl

60 recepten, veel vega en vegan opties

In Super Salades vind je 60 salades, ingedeeld naar de seizoenen. Wat ik ontzettend handig vind is dat je dankzij de v of vg onmiddellijk kun zien of een salade veganistisch is of niet. Soms staat ergens bij een niet vegetarisch of veganistisch recept nog een tip bij om iets alsnog vegetarisch of veganistisch te maken, meestal is het iets weglaten, soms is het vervangen. Er staan best veel vegetarische en veganistische opties in het boek. Dat is fijn want bij sommige maaltijdsaladeboeken is iets pas een maaltijd als er vlees in zit.Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nl

Super Salade: nooit saai

Er is een enorme diversiteit van de recepten. Van salade met aubergine en granaatappelmelasse tot spicy bakbanaansalade of een salade met biet en rabarber. Het is echt nooit saai. Wat wel zo is is dat je soms wel op zoek moet naar ingrediënten zoals miso, edamame, bakbanaan, choi sum of doenjang, of heirloomtomaten. Een goede toko en natuurwinkel in de buurt hebben kan dus handig zijn of een huishouden waarbij je sowieso al van alles in huis hebt. Iets anders wat me opvalt is het ruimhartige gebruik van erwtenscheuten en bimi in sommige recepten. Natuurlijk je kan zelf erwtenscheuten kweken, maar als je ze in winkel moet kopen ben je voor zoveel echt een vermogen kwijt, bimi koop ik zelf alleen op de markt als het voordelig is.Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nl

Is het genoeg?

Van de recepten wordt gezegd dat ze voor vier personen zijn, maar als dat echt zo zou zijn zou het bij mij soms een beetje karig aanvoelen. Ik denk dat als je er echt niets bij wil serveren twee personen realistischer is. Als je twee salades maakt of er nog iets naast serveert kan het wel werken voor vier personen. Maar ik ben sowieso iemand die zich soms verbaasd over wat kookboeken soms een portie vinden. Deze salade voor vier personen, ging hier met twee bijna helemaal op.Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nl

Super salade: inspiratie met een wereldse blik

Al met al vind ik Super Salades een heel fijn boek, de wereldse inspiratie en de blik die alles met een saladebril op bekijkt werken heel goed. Het hele boek staat vol met mooie foto’s van salades wat uitstekend werkt, je krijgt echt zin om salades te maken. Dankzij de veganistische opties in het boek is niet elke vegetarische salade standaard een salade die zwaar leunt op de aanwezigheid van kaas.Boekrecensie: Super Salades @ Lauriekoek.nl

Super Salade
Kat Mead
€19,99