Boekrecensie: Hoe je een brood laat rijzen

Boekrecensie: Hoe je een brood laat rijzen @ Lauriekoek.nlIk weet niet of de broodbakboeken mij meer opvallen of dat er iets meer worden uitgegeven dan anders, maar ik zie de laatste tijd  meer zuurdesembakboeken dan ooit voorbij komen, zo ook deze met de ietwat lange titel: Hoe je een brood laat rijzen en verliefd wordt op zuurdesem. Ik weet niet of verliefd het juiste woord is, maar zuurdesem hield sommige mensen wel heel erg bezig, zeker afgelopen tijd. In dit boek vertelt Roly Allen over de basics van het desembroodbakken, zodat ook jij kan ontdekken hoe leuk het is.

De voldoening van broodbakken

Roly Allen is de ex-man van Cherry Healy. Tenminste dat is het eerste wat Google laat zien als ik Google (N.B Roly heeft mij zelf een bericht gestuurd om te laten weten dat Cherry NIET zijn ex is. Ik voel mij net een roddelblad). Hij is ook ghost writer en nu dus ook zuurdesembakker. Hij begon met bakken in een stressvolle periode, toen hij zijn scheiding doormaakte en weinig werk had. In brood bakken vond hij ontspanning en de voldoening dat hij ook nog eens iets lekkers gebakken had. Dat gevoel wil hij doorgeven, al hoef je natuurlijk niet perse in een rotperiode te zitten om dezelfde voldoening te krijgen.

Kennis is de sleutel tot succes

Het boek begint met een gedegen inleiding. Over hoe een graankorrel eruit ziet, over korst en kruim. Over wat je nodig hebt en hoe je een starter maakt. Bij de technieken staan foto’s zodat je goed begrijpt wat je moet doen. Bij desem is zulke kennis eigenlijk de helft van het broodbakken. Alles wat je moet weten staat er in. Zijn desemstarters bevatten soms wel opmerkelijke ingrediënten, zoals yoghurt en rozijnen. Daarbij wil ik ook graag opmerken dat ik een starter die je na 5 dagen kunt gebruiken al vrij snel vindt. In diverse andere literatuur zul je tegenkomen dat een opkweekperiode van een dag of 10 wel de gouden regel is voor een lekker en stabieler resultaat. Gelukkig zijn niet alle starters altijd met yoghurt gemaakt. Verderop in het boek geeft hij ook een recept voor een simpele vegan starter, zo ben ik mijn desems altijd met succes begonnen.Boekrecensie: Hoe je een brood laat rijzen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Hoe je een brood laat rijzen @ Lauriekoek.nl

15 desemrecepten hartig en zoet

Er staan 15 recepten in Hoe je een brood laat rijzen, zoals een nachtbrood, professioneel witbrood, pain au levain, maar ook bolletjes, brood met biet, brood met chocolade, pizza en grissini. Alles waar je je als beginner aan zou willen wagen staat er in. Het is geen boek bomvol opties maar Roly Allen moedigt je wel aan om creatief te zijn. Hij is trouwens net als ik fan van de pizzasteen om op te bakken, nog een reden om een pizzasteen aan te schaffen dus, als je er nog geen een hebt. Al ben ik ook fan van het bakken in een gietijzeren pan.Boekrecensie: Hoe je een brood laat rijzen @ Lauriekoek.nl

Het juiste jargon

Bakken met desem gaat ook gepaard met allemaal interessant jargon, wat als beginner op een broodbakforum of besloten Facebookgroep nogal intimiderend kan overkomen. Terwijl leden van de groep zulke taal waarschijnlijk alleen maar uit puur enthousiasme gebruiken en niet eens merken hoe het overkomt. Achterin het boek vind je een handige verklarende woordenlijst en ook nog suggesties voor bakboeken als je overweegt meer boeken aan te schaffen om meer over desem te leren.

Enkele daarvan zoals The handmade loaf van Dan Lepard, Emmanuel Hadjiandreou en Larousse brood zijn wel vaker voorbij gekomen op Lauriekoek en ik ben het met hem eens dat dit zeer prettige boeken zijn. Al mag zijn eigen boekje er ook zeker zijn. Hij weet zijn liefde voor brood zeker door te geven.Boekrecensie: Hoe je een brood laat rijzen @ Lauriekoek.nl

Hoe je een brood laat rijzen
Roly Allen
Uitgeverij BIS