Boekrecensie: Hoe Bak Ik Zuurdesembrood

img_78641
Och desem, wat houd ik toch hartstochtelijk van dat handgemaakt ambachtelijk brood met die typische hartige desemsmaak. En volgens mij ben ik niet de enige. Ik heb zelfs het idee dat het desemwaardeerclubje steeds groter wordt en dat steeds meer mensen proberen het zelf te maken met al dan niet zelf opgekweekte desem.

Desem: gek prutje, lekker brood

Het is onvoorstelbaar dat zo’n onooglijk beige prutje zulke geweldige broden oplevert en toch is het echt zo. In het boek wat ik vandaag bespreek van Emmanuel Hadjuandreou staat de eenvoudigste manier om desem te op te kweken die ik tot nu toe zag, namelijk met een jam pot en een paar lepeltjes meel en water. Niets meer, niets minder. Het leek me bijna te te eenvoudig maar ik heb het uitgeprobeerd en het werkt echt!
img_78651
Als je ook brood wil bakken met andere culturen dan desem zoals kefir of biergist, dan kan je in dit boek ook terecht. En er staat nog een recept in voor snelle desemstarter op basis van rozijnenwater. Ja echt, rozijnen. Voor alle methodes geldt dat je niet meteen een eigen desemstarter hebt, je moet even een paar dagen wachten. Slowfood dus.
img_78661

Heel veel foto’s: nuttig en ook mooi

Het hele boek staat vol met afbeeldingen om de aanwijzingen in de 45 recepten te verduidelijken, maar ook gewoon voor de mooi. Van de broodfoto’s loopt het water mij gewoon in de mond. Er worden recepten gegeven voor basisbrood voor brood met allerlei soorten vullingen en voor desemcroissants waarbij je zelf je bladerdeeg maakt! Voor dat laatste moet je wel echt een weekend te tijd nemen maar dan heb je ook wat.
img_78721

Zelfs glutenvrije opties

Er staan ook enkele glutenvrije desembroden in dit boek. Op basis van bijvoorbeeld kikkererwtenmeel, rode quinoa en teff, boekweit en aardappelmeel. Als je echt coeliakie hebt zou ik het boek niet voor die paar recepten kopen maar als je een keer wil experimenteren is het heel leuk. Als je het verschil tussen tarwe en speltmeel al groot vindt, is dit helemaal iets anders.
img_78671
Naast geduld en desem heb je voor sommige recepten dingen nodig als een deegschraper, rijsmandje of een ovensteen. De kookwinkel heeft zulke dingen vrijwel altijd en je kan ze vaak zelfs thuis laten bezorgen via internet. De meelsoorten vind je deels bij de supermarkt en vrijwel altijd wel bij de biologische winkel. Het kan ook lonen om langs een zelfmalende molen te gaan als je die in je buurt hebt.

Over Emmanuel Hadjiandreou

Over de schrijver van dit boek Emmanuel Hadjiandreou kon ik in eerste instantie weinig vinden. Later vond ik hem als leraar brood en banket terug bij een Britse kookschool “The School of Artisan Food”, een kookschool die zich vooral toe lijkt te leggen op het les geven over gefermenteerd eten. “Where bankers become butchers” aldus een krantenartikel. De school staat hoog aangeschreven. Gelukkig is dit een eenvoudig broodbakboek. Geen intimiderende tabellen, geen ingewikkelde termen, geen kerntemperaturen. Gewoon broodrecepten die werken. Met tijd water en gist kom je een heel eind. En er kan weinig op tegen de geur en de knapperigheid van versgebakken brood.
img_78751
Hoe bak ik zuurdesembrood
Emmanuel Hadjiandreou