Boekrecensie: Anna’s perfecte smaken

Boekrecensie: Anna's perfecte smaken @ Lauriekoek.nlAnna’s perfecte smaken is alweer het vijfde boek van Anna Jones. Wat vliegt de tijd voorbij. Ik leerde haar in 2014 kennen door haar boek Een nieuwe kijk op eten en sindsdien volg ik haar eigenlijk op de voet. Mijn nieuwsgierigheid was meteen gewekt toen ik zag dat er een nieuw kookboek van haar hand zou komen. Ik zag een cover met allemaal ingrediënten erop en daar bleek ook nog eens een slim idee achter te zitten.

Verandering

Anna Jones zelf zegt in het voorwoord dat de dingen in de 20 jaar dat ze kookt voor haar werk flink veranderd zijn. Mensen brengen steeds minder tijd door in de keuken. Ze willen snelle goed leesbare recepten en verwachten veel intense smaken. Groenten zijn vaak het middelpunt van gerechten, iedereen wil nu meer groenten eten. Zo kwam ze op de 12 ingrediënten die centraal staan in dit boek, de elementen die verwachtingen overtreffen en die serieuze smaak toevoegen als je ze inschakelt.
Boekrecensie: Anna's perfecte smaken @ Lauriekoek.nl

De 12

De 12 ingrediënten zijn: citroen, olijfolie, kappertjes, mosterd, (blik)tomaat, azijn, chilipeper en harissa, tahin, knoflook, uien, miso en pinda’s. Het zijn Anna’s favoriete smaken, maar mensen hebben ze ook vaak al in huis en Anna is er van overtuigd dat het ook jouw favoriete smaakmakers gaan worden. Ik moet zeggen, volgens mij heb ik ze momenteel zelf allemaal al in huis, omdat ik ze al graag gebruik. Ieder ingrediënt heeft zijn eigen hoofdstuk dus als je een ingrediënt koopt krijg je vele manieren aangereikt om ze te gebruiken. Je eindigt dus niet met producten die je een keer gebruikt en daarna niet meer.

Anna vertelt in haar voorwoord dat ook in haar persoonlijk leven eenvoud en snelhei,zonder daarbij aan smaak te verliezen een rol spelen. Daarnaast geeft ze tips over duurzaamheid bij het boodschappen doen en het koken, onder andere over voedselverspilling verminderen. Ieder hoofdstuk en dus ingrediënt heeft zijn eigen uitgebreide inleiding over de verschillende soorten van een product, waar het goed bij past en hoe je het kunt gebruiken. Bij het mosterd hoofdstuk krijg je een recept om je eigen mosterd te maken, bij het citrus hoofdstuk hoe je citroenen inlegt.

Inspiratie

Na elke introductie volgen de recepten. Ik zou zeggen dat de meeste recepten voor avondeten zijn maar er zijn ook bijgerechten, zoetigheden en snacks. Elk recept is voorzien van een mooie foto. Ik vind het moeilijk om een favoriet hoofdstuk aan te wijzen, er zitten zoveel leuke recepten bij. Appeltaart met appelciderazijn, empanada’s met gerookte chilipepers of juist een simpel bord linzen met tomatensaus of toch de traybake citroendahl met ingelegde chilipepers? Ieder recept heeft zijn eigen inleiding en als een recept ergens door geïnspireerd is een ander recept of persoon dan word dat genoemd. Het is altijd leuk om te lezen waardoor iemand geïnspireerd wordt.

Verkrijgbaarheid

Qua ingrediënten vertelt Anna Jones dat ze voor Anna’s perfecte smaken heeft geprobeerd om gebruik te maken van goed verkrijgbare ingrediënten. Nu woont zij in Londen en ik denk dat heel veel daar heel goed verkrijgbaar is. Hier zal je toch af en toe een ingrediënt zoals een specifieke chilipeper online moeten bestellen, of naar een speciaalzaak moeten. De recepten zijn allemaal vegetarisch, als je een vegetarisch gestremde kaas gebruikt. Er staat ook best wat veganistisch in al heb ik het idee dat in vergelijking met bijvoorbeeld haar vorige kookboek EEN pan, plaat, planeet meer zuivel en ei gebruikt wordt.

Slim concept

Het is altijd leuk om iemands carrière en kookboeken te volgen. Je ziet iemands kookstijl evolueren. In het dit geval zie ik de recepten gestroomlijnd worden en de ingrediëntenlijsten zijn korter geworden. Ik vond Anna’s vorige boek EEN pan, plaat, planeet al heel goed en ik vind het concept van dit kookboek ook heel slim. Waar andere boeken vaak de focus leggen op kooktijd of zo min mogelijk ingredienten of een pan, focust dit kookboek op een goede basis aan ingredienten waarop steeds wordt aangevuld. Zelfs als je de ingrediënten al in huis hebt en er al mee kookt vind je in Anna’s perfecte smaken recepten waar je mee aan de slag wil.Boekrecensie: Anna's perfecte smaken @ Lauriekoek.nl

Anna’s perfecte smaken
Anna Jones
€29,99