Boekrecensie: Het grote groenteboek

Boekrecensie: Het grote groenteboek @ Lauriekoek.nlHet grote groenteboek van Alice Hart is haar derde kookboek na Vegalicious en Het nieuwe vegalicious. Iedereen wil meer groenten eten maar we hebben te weinig tijd, geen inspiratie of niet zo veel kookkennis. In dit kookboek laat Alice Hart zien wat je allemaal met groenten kan.

Alice Hart

Ik weet niet precies wat het is met de boeken van Alice Hart maar ik merk dat heel veel mensen automatisch op haar boeken gaan als ze voor mijn boekenkast staan. Ze is een Engelse recept ontwikkelaar en foodstylist en ook een sportdiëtist en personal trainer. Ze heeft echt een eigen stijl en ik denk dat mensen dat altijd opvalt en aantrekkelijk vinden. Haar ovenpolenta uit Het nieuwe vegalicious is een gerecht wat regelmatig op tafel komt.Boekrecensie: Het grote groenteboek @ Lauriekoek.nl

Mooi vormgegeven

Het grote groenteboek is allereerst ontzettend mooi vorm gegeven met de artisjok met goud op de voorkant. Dat warme kleurenthema wordt doorgezet in het hele boek wat het echt een geheel maakt. Na een introductie van Alice en tips voor de keuken en de voordelen van allerlei soorten en kleuren groenten eten, volgen de recepten. Die zijn ingedeeld op seizoen. Elk seizoen heeft een pagina met wat er dat seizoen op zijn best is en daarna volgen de recepten. Waarin verschillende groenen uit het seizoenslijstje voorbij komen. Het doet mij een beetje denken aan vegetarisch het jaar door van Anna Jones.
Boekrecensie: Het grote groenteboek @ Lauriekoek.nl

De recepten

De recepten zijn hoofdmaaltijden die op een doordeweekse dag zou kunnen eten, maar ook bijgerechten en recepten voor een lichte lunch. Soms wordt er ook aangegeven hoe je van een bijgerecht een volwaardige maaltijd kan maken. Als iets veganistisch is staat dat aangegeven, net als je bereidingstijd en voor hoeveel personen het recept is. Soms is dat 2 en soms 4 personen. Het hele boek is vegetarisch, maar er staan ook zeker behoorlijk wat vegan opties in. Ik gok ongeveer de helft. Er staan alleen hartige recepten in Het grote groenteboek, geen toetjes of taart. Alles is voorzien van een mooie foto.

Niet teveel moeilijke ingrediënten

Hoewel Alice Hart in de inleiding zegt geen ingewikkelde ingrediënten te willen gebruiken zodat iedereen alles kan maken moet je naar sommige ingrediënten toch op zoek. Naar limoenblaadjes bijvoorbeeld, tamarindepasta, of gedroogde paddenstoelen. Volgens mij heeft de supermarkt in de UK sowieso meer maar in Nederland kun je dit alles ook vinden kwestie van online winkelen of even naar de toko. Als je over eten schrijft denk je denk ik al snel anders over “makkelijk verkrijgbaar” dan de gemiddelde thuiskok. Toch hoef je voor de meeste dingen alleen maar naar de supermarkt.

Mijn favorieten

Natuurlijk zijn er altijd recepten bij die mijn aandacht trekken als ik een kookboek doorblader. In dit het grote groenteboek is dat de rokerige auberginesalade, krokante tempeh en geurige kruiden met macadamianoten en citroengras, gestoofde pompoen, venkel en witte bonen met laurier en zoete geroosterde knoflook, harissa-limabonen-aubergineballetjes en de popcornbloemkool. De gepofte zoete aardappel met sesam, yoghurt en harissa ziet er trouwens er ook erg goed uit. Daarbij wordt ook nog eens gebruik gemaakt van mijn favoriere rozenharissa. Overal heeft groenten zeker een hoofdrol, maar ook peulvruchten en granen worden niet vergeten.Boekrecensie: Het grote groenteboek @ Lauriekoek.nl

Enthousiasme en tips werken

Het grote groenteboek is niet misschien een niet fysiek heel groot of heel dik boek, maar het staat wel vol met leuke groenterecepten. Ik denk dat de fans van Alice blij zijn dat er weer een boek van haar hand is en denk ook dat veel nieuwe mensen haar zo zullen ontdekken. Wat ik ook erg waardeer is dat ze weliswaar verstand heeft van voeding, maar geen boek heeft geschreven waarin ze streng van leer is. Goede recepten en enthousiasme maken dat je zin krijgt om dingen te proberen, een belerende vinger niet.Boekrecensie: Het grote groenteboek @ Lauriekoek.nl

Het grote groenteboek
Alice Hart
Uitgeverij Terra