Boekrecensie: Jamie Oliver – Veg

Boekrecensie: Jamie Oliver - Veg @ Lauriekoek.nlHet was even wachten op deze recensie want mijn exemplaar van Veg was kwijtgeraakt in de post. Niet alleen dat, Jamie Oliver kondigde dit boek 8 jaar geleden aan, daarna gebeurde er niets. Ik vroeg me af wat er gebeurd was en of er überhaupt nog wat zou komen. Had ik het wel goed begrepen? Toen ineens was er een aankondiging en barstte het hele promocircus los.

Vegetarisch? Veganistisch?

De geruchten machine kwam ook goed los. Hoewel de inhoud niemand nog bekend was. Zelfs de Uitgeverij in Nederland niet las ik al op Facebook dat een veganist dacht dat Jamie vegan was geworden en het hele boek dus veganistisch zou zijn. Van de uitgeverij zelf begreep ik dat er zelfs sprake van kon zijn dat er hier en daar kleine hoeveelheden vlees zouden worden gebruikt zoals nu wel vaker het geval is in groente kookboeken. Nu het boek uit is is het duidelijk: Het is een compleet vegetarisch kookboek met veganistische opties. Er is zelfs netjes aangegeven dat Parmezaanse kaas niet vegetarisch is. Jamie zelf is geen vegetariër geworden, of veganist.

Het einde van Fifteen

Wat wel vlak voor de lancering gebeurde was dat Jamie’s restaurantketen op de fles ging. Duizenden mensen verloren hun baan. Daarmee verdween ook Fifteen het restaurant waarmee hij kansarme jongeren aan een baan hielp. Sommige van de mensen die hij hielp werden grote namen. Zoals bekende vegetarische chef en voedsel stylist Anna Jones. Zijn missie om het dieet van mensen te verbeteren blijft overeind maar het is jammer dat aan Fifteen een einde is gekomen. Er zijn nog steeds genoeg mensen om te helpen. Ook in Nederland bestaat het niet meer. Het lijkt erop dat de Jamie Italian restaurants in Nederland nog wel open zijn.

Waarom 8 jaar wachten op Veg?

In de 8 jaar dat het duurde om Veg uit te brengen zijn ontzettend veel goede vegetarische en veganistische kookboeken uitgebracht. Ik vraag me echt af waarom Jamie Oliver zo lang gewacht heeft. Hij wachtte op het juiste moment maar is dat perse nu? Nu surft hij op de golf die hij zelf met zijn invloed waarschijnlijk had kunnen doen golven. Alle concurrentie ten spijt. Ik vind dit persoonlijk een van de leukste Jamie Oliver kookboeken in tijden. Het Superfoods kookboek vond ik meh, het idee achter 5 ingrediënten vond ik slim maar het boek niet bijzonder vegavriendelijk. Dit boek heeft weer de flair die ik zoek.Boekrecensie: Jamie Oliver - Veg @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Jamie Oliver - Veg @ Lauriekoek.nl

Veg: niet vernieuwend wel lekker

Als je het Food Fight programma van Jamie en zijn vriend Jimmy op 24Kitchen keek viel het al op dat daar opvallend vegetarisch gekookt werd. Veel van de gerechten zijn in dit boek terecht gekomen. Er staan 116 recepten in Veg: curry, pasta, sandwiches, snacks. Alles staat erin, met prachtige goed gestylde foto’s. Het is niet het meest vernieuwende vegetarische kookboek wat op dit moment op de markt is maar het bevat wel veel lekkere zeer haalbare recepten. Er is goed aan bronnen van umami gedacht, er zijn soms slimme twists. Er staat zelfs een vegan lasagne in met veganistische kaas.Boekrecensie: Jamie Oliver - Veg @ Lauriekoek.nl

Geen persoonlijke noot

Er zijn wel wat dingen die ik mis. Zoals een persoonlijke inleiding van een recept. De wereld is ingedeeld in mensen die geen gezeur willen maar gewoon recepten en mensen die van een goed verhaal bij een gerecht houden. Ik ben van de laatste categorie. Een persoonlijke noot bij het recept brengt het echt tot leven, maar Jamie heeft een heel team in dienst en die kunnen die persoonlijke noot natuurlijk niet voor hem leveren. In plaats daarvan staat er bij veel gerechten een kooktip. Tussendoor ook geen verhalen of sfeerbeelden, gewoon recepten. Hatsa.

Veg
Jamie Oliver
Uitgeverij Kosmos