Boekrecensie: Aarde, zout & vuur

Boekrecensie: Aarde, zout & vuur @ Lauriekoek.nlIn Aarde, zout & vuur ontmoeten we Susann Probst en Yannic Schon weer. Waar dit duo eerst nog op en top Berlijns was, hebben ze hun stadsleven verruild voor een boerderij in Mecklenburg. Hier koken ze volgens hun simpele formule de aarde waar alles groeit, zout om smaken te accentueren, vuur om knapperig, mals of zacht of stevig te maken. Dit uiteraard door het ritme van de seizoenen zoals hun tuin dat dicteert.

Wel of geen tuin

In de intro staat al dat je geen tuin hoeft te hebben om als hen te koken, al is het hebben van een tuin wel een enorme verrijking. De recepten zijn bewust simpel gehouden ze bevatten 10 ingrediënten of minder om de pure smaken van de ingrediënten tot hun recht te laten komen. Zelfs op het gebied van smaakmakers als kruiden en specerijen proberen te het dichtbij te houden. Ook wildplukken is iets wat ze graag doen en wat ze van harte aanbevelen. Oh, en het vuur uit de titel mag ook gewoon een oven of fornuis zijn. Ik dacht dat het wellicht een barbecueboek zou zijn, maar hun recepten vragen ze gewoon om oven en pan.Boekrecensie: Aarde, zout & vuur @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Aarde, zout & vuur @ Lauriekoek.nl

Ingetogen

De recepten zijn inderdaad heel ingetogen. Altijd vegetarisch, vaak ook veganistisch, geen bewerkte producten als vegan kaas, of vleesvervangers in zicht. Het voelt soms meer als een combinatie dan als een compleet gerecht. Veel recepten zijn een goede lunch maar voor een avondmaaltijd zo ik het een en ander combineren. Alles is voorzien van een foto van het eindresultaat en door het boek heen vind je prachtige foto’s van de tuin en boerderij. In de herkenbare een beetje moody Krautkopf stijl. Het doet mij in stijl en recepten denken aan boeken als Evergreen en Gather.Boekrecensie: Aarde, zout & vuur @ Lauriekoek.nl

Daslook

Er wordt gebruik gemaakt van verse kruiden die je in de tuin kunt vinden zoals basilicum en dille. Er komt ook regelmatig daslook voor. In Nederland kan je het wildplukken en zelf in de tuin zetten. In Duitsland zijn ze wild van daslook en kan je het in iedere supermarkt gewoon kopen. Echt jammer dat dat in Nederland niet zo is, want waarom zouden wij deze ui-achtige plant niet massaal kunnen omarmen? Soms word er om bloemblaadjes gevraagd van bijvoorbeeld goudsbloem, of om Oost-Indische kers. Deze zijn uitstekend zelf te zaaien, ook in bakken.Boekrecensie: Aarde, zout & vuur @ Lauriekoek.nl

Fermenteren

Omdat Yannick en Susann ook afzien van kruiden en specerijen die van ver komen fermenteren en leggen ze producten in. Daar staan ook een paar recepten van in het boek, zo kun je zelf daslook knoppen onrijpe aardbeien en augurken bewaren in pekel. Je eigen kruidenzout of mosterd maken of je eigen zuurkool fermenteren. Ik wist het niet maar je kunt zelfs de besjes van de vlierbloesem verwerken tot kappertjes, rauw zijn ze giftig maar als je ze goed bewerkt niet meer. Dankzij dit boek weet ik nu trouwens ook wat huttentut is, of nou ja ik ken het plantje wel maar ik wist niet dat er olie van gemaakt werd.Boekrecensie: Aarde, zout & vuur @ Lauriekoek.nl

Aarde, zout & vuur
Susann Probst en Yannic Schon
Uitgeverij Snor