Boekrecensie: Dosia plukt bessen

Boekrecensie: Dosia plukt bessen @ Lauriekoek.nlIn Dosia plukt bessen draait het helemaal om dit heerlijke zomerfruit. Of het nou om frambozen, cranberry’s, zwarte bessen of aalbessen zijn ik associeer dit fruit echt met warm weer. Als bessen er zijn moet je je optimaal volproppen want daarna zijn ze er alleen nog uit de diepvries. In Dosia plukt bessen gaat het om gebruik maken van de overvloed, bijvoorbeeld door bessen te verwerken in gerechten maar ook om het maken van bijvoorbeeld siroop en jam zodat je dat zomerse gevoel vast kan houden.

Dosia Brewer

Dosia Brewer kun je kennen van haar boek Dosia bakt vegan, wat ik eerder ook op Lauriekoek besprak. Ze schrijft recepten voor tijdschriften als Delicious, Seasons en Margriet. Ze geeft ook workshops, ook online. Ook moestuiniert en plukt graag wild.

Niet vegan wel vegan!

Dosia plukt bessen is in tegenstelling tot Dosia bakt vegan geen veganistisch boek. Het boek bevat recepten voor vlees en vis, hoewel er ook veel vegetarische en veganistische recepten in staan. Wat wel heel cool is is dat ieder recept wat niet veganistisch is, wel een veganistische variant heeft, ook de recepten met vlees. Het is dus ook heel geschikt voor veganisten en mensen die graag vegan eten. Eerder zag ik al iets soortgelijks bij Anna Jones, die in haar vegetarische kookboek EEN pan, plaat, planeet voor alle recepten ook een veganistische optie gaf.

Met bessen kun je heel veel

Met bessen kun je veel kanten op, er wordt aandacht besteed aan het maken van je eigen jam. Er zijn dranken die je zelf kunt maken met kefir of kumbucha of meer alcoholhoudende opties. Je kunt zelf azijn maken, of compote, of ketchup of mosterd en zelfs pickles! Dat is alleen nog, maar producten die je zelf kunt maken. Bessen zijn natuurlijk ook heel lekker in een ontbijtje, in broodjes, in koekjes, in de muesli. Iets minder voor de hand liggend is het gebruik in hartige dingen, want ook in salades kunnen bessen uitstekend.Boekrecensie: Dosia plukt bessen @ Lauriekoek.nl

Toetjes en taart

Qua favoriete hoofdstukken twijfel ik tussen ijs & toet, met ijs recepten en echte zomerse klassiekers zoals summer pudding met pims en pavlova met fruit en natuurlijk ijs, wat in de zomer het beste smaakt. Maar het hoofdstuk taart, koek en snoep is met Baskische cheesecake met bosbes, bramenbrownie met cheesecaketopping en allerlei koekjes ziet er allemaal ook geweldig uit. Door het hele boek heen staan foto’s van bessencreaties en soms ook op een soort van groepsfoto’s voor het speelse effect.Boekrecensie: Dosia plukt bessen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Dosia plukt bessen @ Lauriekoek.nl

Moestuin en wildpluk advies

Achterin het boek vind je een bessengids met bewaartips, moestuinadvies en een wildplukgids. Het moestuinadvies komt mij goed uit want ik heb voor het eerst een tuin van betekenis. Natuurlijk moet daar een bessensoort in, minstens een. Andere mensen hebben dat zo ongeveer al voor mij besloten. Met deze gids kan ik mij rustig orienteren. Ik las dat de blauwe bes een best veeleisende plant is, en dat kan ik bevestigen, want hij is niet mee verhuisd omdat ie dood was. Oepsie.Boekrecensie: Dosia plukt bessen @ Lauriekoek.nl

Goed, ik moet binnenkort op zoek naar bessen, voor in de tuin of in de keuken of beide. Dat heeft dit boek mij wel duidelijk gemaakt. Ik ben erg blij dat Dosia haar kennis van het vegan koken ook na Dosia bakt vegan blijft inzetten en ik denk zelfs dat het een trend gaat worden.Boekrecensie: Dosia plukt bessen @ Lauriekoek.nl

Dosia plukt bessen
Dosia Brewer
€34,99