Boekrecensie: Groenten fermenteren van seizoen tot seizoen

Boekrecensie: Groenten fermenteren @ Lauriekoek.nl
Zoals jullie wel weten draag ik het fermenteren van voedsel een warm hart toe. Toen Velt mailde over hun nieuwe boek Groenten fermenteren van seizoen tot seizoen wist ik meteen dat ik het wilde recenseren.

Fermenteren met Velt

Velt is een vereniging die ecologisch leven uitdraagt, tips geeft en activiteiten organiseert. Iedereen die iets te eten opgekweekt heeft weet: je zit vaak met heel veel rijpe eetbare producten in een keer, die wil je graag bewaren. Fermentatie kan dan een uitstekende methode zijn. Het rekt niet alleen de houdbaarheid op maar geeft ook nog eens unieke smaken. Iets wat bewaarmethoden als invriezen en wecken niet per se doen. Naast nog de vermeende voordelen van probiotisch eten.

In Groenten fermenteren van seizoen tot seizoen vind je informatie over fermentatie. Over de methodes die gebruikt worden in het boek, wat je nodig hebt, wat je kan gebruiken aan ingrediënten. Ook wordt er ingegaan op wat er mis kan gaan. Dat is een grote angst, merk ik nog steeds. Het is dus goed om daar aandacht aan de besteden in een fermentatiekookboek. Er wordt ook verteld over hoe smaken zich ontwikkelen en over hoe je kunt experimenteren. Daarbij zit echt een ontzettend handige overzichtelijke tabel waarin je in een oogopslag de mogelijkheden kan zien.Boekrecensie: Groenten fermenteren @ Lauriekoek.nl

Uiteraard bevat het boek ook recepten. Die recepten zijn in te delen in recepten voor fermentaties, ingedeeld naar seizoen. Er zijn ook recepten om te koken met fermentaties. Dat koken met fermentaties is een goede toevoeging, want ik begrijp het best als mensen denken “ok ik zit nu met een enorme pot van ferment x/y/x, hoe gebruik ik dit” de recepten helpen je dan op weg.Boekrecensie: Groenten fermenteren @ Lauriekoek.nl

Vega

Alle fermentaties en ook de gerechten met fermentaties zijn sowieso vegetarisch, maar heel veel opties zijn ook veganistisch. Als je veganist bent en graag een boek wil kopen met enkel vleesloze fermentatie recepten zou dit een goede keuze kunnen zijn. Bij all gerechten en door het hele boek heen staan mooie foto’s van de gerechten, fermentaties. Het is een sfeervol geheel. Ik krijg er zin van om aan de slag te gaan.Boekrecensie: Groenten fermenteren @ Lauriekoek.nl

Leuke tekeningetjes

Over fermenteren zijn allerlei boeken verschenen. Het ene boek bevat juist veel informatie en weinig recepten, bij het andere boek is het juist andersom. Bij Groenten fermenteren van seizoen tot seizoen geven ze je genoeg informatie mee om aan te slag te gaan. Het basisprincipe van fermenteren is eigenlijk heel eenvoudig, veel informatie kan het ingewikkelder doen lijken dan het is. Zelfs mensen overweldigen. Dit is precies genoeg ook leuk: ze doen dat met leuke tekeningetjes.Boekrecensie: Groenten fermenteren @ Lauriekoek.nl

Zoals ik in mijn blogpost over fermentatiekookboeken al schreef: geen enkel kookboek bevat alle informatie, zoals dat is met eigenlijk alle onderwerpen waar je meer over wil leren; je ergens beginnen. Groenten fermenteren van alle seizoenen kan voor mensen een uitstekend beginnetje zijn. Als “gevorderde” vind ik het ook nog steeds een leuk boek, het schema met de opties, de recepten, nieuwe input, nieuwe combinaties zijn bij mij altijd welkom.Boekrecensie: Groenten fermenteren @ Lauriekoek.nl

Groenten fermenteren van alle seizoenen
Leentje Speybroeck, Sam Dewilde, Emelie Heller
Velt