Boekrecensie: Veganistisch Koken

IMG_4782[1]Misschien heb je als goede voornemen dit jaar wel dat je minder dierlijke producten wilt eten. of misschien heb je een of meerdere allergieën voor bijvoorbeeld zuivel of ei. Het is dan handig om te weten wat er te krijgen is, qua vervangers of hoe je een eventuele vervanger zelf kunt maken. Daarover gaat dit boek, veganistisch koken.

Het boek is duidelijk bedoeld als handboek, het is van een handig formaat zodat je het makkelijk in je tas kunt meenemen. De schrijvers van het boek Celine Steen en Joni Marie Newman zijn ervaren veganisten en hebben diverse kookboeken op hun naam staan. Ze weten dus waar ze het over hebben. Het boek bevat vervangende ideeën voor melk, ei, vleesproducten, honing, suiker, gelatine, tarwe, soja, geraffineerde suiker en ongezonde vetten.

Er wordt gebruik gemaakt van een handig symbolensysteem om aan te geven wat er vervangen kan worden, voor welke allergieën iets geschikt is of iets vetarm is, raw, snel klaar of dat je er een wat meer ervaren kok voor moet zijn. Het boek is van oorsprong Amerikaans. Daarom zijn de maten vertaald en wordt er uit gegaan van liters en grammen, in plaats van cups.
IMG_4788[1]
Elke hoofdstuk begint met een beetje informatie over waarom je een niet veganistisch (en dus te vervangen) product wellicht niet zou willen eten. Daarna volgen enkele algemene richtlijnen bij het vervangen ervan. Er wordt ook een overzicht gegeven van wat er te koop is in de supermarkt en natuurwinkel aan vervangers. Daaraan kun je goed merken dat het boek uit Amerika komt. Bij de kaasvervangers ontbreekt bijvoorbeeld het merk Wilmersburger en bij de ei vervangers The Vegg. Er gesproken van veganistische smaken Ben en Jerry’s, bij mijn weten zijn die in Nederland niet meer verkrijgbaar. Buiten dat was het eigenlijk maar saai sorbetijs. Het sorbetijs van Albert Heijn huismerk of het ijs van Grunschnabel is veel lekkerder, maar dat zijn Nederlandse merken die derhalve eveneens ontbreken in het boek.
IMG_4787[1]

Na het overzicht van wat er te koop is is er een handig schema met wat je waar mee zou kunnen vervangen. Zo kun je een ei bijvoorbeeld vervangen voor tofu of banaan, melk voor een plantaardige variant enzovoort, alle opties worden doorgenomen. Elk hoofdstuk heeft ook een voorbeeld recept met hoe de schrijvers dit zelf zouden “veganiseren”. Vervolgens komt het allerleukste gedeelte: De recepten zelf. Maak zelf seitan, plantaardige kaas, of pesto. Er zijn ideeën voor ontbijt, dressings, salades, diner, noem maar op. Bij sommige recepten staat een foto maar niet bij alle recepten, dat is gebruikelijk in Amerikaanse kookboeken.
IMG_4786[1]IMG_4785[1]Deze recepten zijn ook vertaald, dus ook hiervoor heb je geen Amerikaanse maatcups nodig. De meeste recepten kun je maken met ingrediënten uit de natuurwinkel en/of supermarkt. Voor sommige dingen zoals liquid smoke zal je naar een speciale winkel moeten zoals Vegabond, Veggideli Veggie4u of Vegan Mission.

Dit boek kan echt een steuntje in de rug zijn als je net vegetariër of veganist bent geworden. De uitgebreide allergie-informatie maakt het ook geschikt voor mensen met meerdere voedselintoleranties. Er staan heel veel ideeën, veel tips, en ook een hoop recepten.

Veganistisch Koken
Celine Steen & Joni Marie Newman
Uitgeverij: Librero