Boekrecensie: Superveg

Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nlSuperveg heeft gelukkig niets met superfoods te maken, tenzij je groenten als de originele superfoods ziet natuurlijk. Groenten nemen een steeds grotere rol in op het bord van mensen. Groenten heeft zelfs vaak een hoofdrol zou ik durven zeggen. In dit boek heeft groenten ook zeker een hoofdrol 25 verschillende groenten worden besproken en geëerd in 100 verschillende recepten.

Celia Brooks bekend van vegetarisch en koolhydraatarm

Celia Brooks ken ik vooral van haar boek over vegetarisch en koolhydraatarm eten, een kookboek dat ook populair is onder mensen die glutenvrij moeten eten, want het is ook glutenvrij. Ik was niet ontevreden over dat boek, wat ik nog steeds in mijn bezit heb. Een ding heb ik wel geleerd: ik ben niet geschikt voor koolhydraatarm eten, of dieetboeken, of boeken die lijken op dieetboeken. Gelukkig is Superveg niet per se koolhydraatarm en geen dieetboek.

Kok, tourguide en moestuinier

Celia Brooks is trouwens naast kok en kookboekenschrijfster ook een aanbieder van gastronomische rondleidingen door Londen waar ze ook woont en zelfs een kleine moestuin heeft. Zij is de enige die een vergunning heeft om dit te doen op de befaamde Borough Market. Een markt waar ik zelf ook geweest ben en enthousiast over ben, ik heb er erg lekker gegeten en lekkere dingen gekocht voor thuis. Ik ben Celia trouwens niet tegengekomen.

Superveg supervegetarisch

Superveg is helemaal vegetarisch. De 25 groenten waar dit boek om draait zijn ingedeeld in knol- en bolgewassen, kiem- en bladgroenten en vleesvruchten. Per groenten zijn er een paar pagina’s met informatie over de voedingswaarden, waar je op moet letten bij het kopen en bewaren, het seizoen. Ook wordt er informatie gegeven over hoe je de groente in kwestie eenvoudig kunt bereiden. Hierna volgen dan de recepten.Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nl

Moeilijk en makkelijk, snack en voorgerecht

De recepten vallen in de categorie lunch en avondeten. Er zit van alles bij, van boerenkoolchips tot pastagerechten tot geroosterde bloemkool, tot zuurkool van koolrabi. Er zitten gerechten bij die wat meer tijd kosten en daarom misschien meer iets voor het weekend zijn maar er zitten ook recepten bij die prima op een doordeweekse dag kunnen. Bij alles staat aangegeven wat de bereidingstijden zijn en of het recepten bijvoorbeeld glutenvrij is, of veganistisch. Ook staan bij een recept vaak nog opties om te variëren en iets eventueel veganistisch te maken.Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nl

Bekende en minder bekende groenten

Bij vrijwel ieder recept staat een supermooie foto. Tegen de grijze achtergrond springen de kleuren van de groenten er echt uit. Dit kookboek is echt een dik boek en het biedt opties voor groenten die bij andere boeken soms worden overgeslagen zoals artisjok, koolrabi en knolselderij. Van die groenten waarbij je denkt “oh ja wat kan ik er ook alweer mee?” dit boek biedt je opties en informatie. Natuurlijk ontbreken ook de goede bekenden zoals de avocado, aubergine, bloemkool en de tomaat niet.Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nl

Groenten heeft de toekomst

Groenten heeft de toekomst daar ben ik van overtuigd, in al die tijd dat ik kookboeken recenseer ben ik elke keer weer aangenaam verrast over hoeveel toffe opties er zijn met groenten. Hoeveel kookboeken er ook zijn er staan elke keer weer nieuwe dingen in die ik niet ken en wil gaan uitproberen. Superveg is ook zo’n kookboek waarin weer dingen staan die mij motiveren de keuken in te gaan. Boekrecensie: Superveg @ Lauriekoek.nl

Superveg
Celia Brooks
Uitgeverij GoodCook