Boekrecensie: Het groente bakboek

Boekrecensie: Bakken met groente @ Lauriekoek.nlHet groente bakboek is een boek vol recepten om te bakken. Overal gaat groenten in, ja ook in de zoete baksels, want dat kan gewoon. Zoals de schrijver van het boek Lina Wallentinson ook al in het voorwoord zegt, natuurlijk krijg je er je hele portie voor de dag niet mee binnen, maar alle beetjes helpen. Ook is het natuurlijk gewoon leuk om te experimenteren.

Lisa Wallentinson is freelance kookboeken auteur. Ze is diëtist en heeft bij verschillende culinaire tijdschriften gewerkt. Ze schreef drie kookboeken waarvan dit de tweede is die in Nederland uitkomt.

Bakken met groenten en bonen

Ik ken Lisa Wallentinson nog van haar eerste kookboek Bakken met bonen. Er zijn tussen de twee kookboeken verschillende overeenkomsten. Zo is in beide kookboeken een gedeelte van de recepten glutenvrij (wel met haver). Een andere overeenkomst is dat ook in het groente bakboek gebruik gemaakt wordt van peulvruchten. Net als de groenten zitten de peulvruchten in hartige en in zoete recepten verwerkt. In het bakken met bonen kookboek wordt dan weer veel gebruik gemaakt van groenten.
Boekrecensie: Bakken met groente @ Lauriekoek.nl

Van alles wat gezond en net wat minder gezond

Dit klinkt allemaal heel erg…gezond. Dat is hier en daar ook wel zo, bijvoorbeeld een brood dat vrijwel helemaal uit noten en zaden bestaat met boerenkool erin en de door mij zo gevreesde bliss balls, waarvan ik elke keer dat ik ze tegenkom weer zeg dat ik ze nooit meer wil zien, staan er ook in. Toch staan er ook dingen in die mij wel leuk en lekker lijken. Pompoenbroodjes met kaneel en kardemom, amandelcake met zoute amandelen crackers met wortel en een dip en focaccia met tomaten als decoratie, maar ook tomaat door het deeg om er een paar te noemen.Boekrecensie: Bakken met groente @ Lauriekoek.nl

Glutenvrije opties

Het is leuk dat er ook glutenvrije opties in dit boek staan. De meeste glutenvrije recepten vragen om meel als sorghum, haver of amandelmeel. Ook wordt er gebruik gemaakt van psylliumzaad, wat een heel handig bindmiddel is in glutenvrije baksels. Je vindt het bij iedere glutenvrije webwinkel of bij natuurwinkels. Er wordt in Het groente bakboek gebruik gemaakt van dierlijke producten zoals melk, ei, boter. Sommige recepten zijn vegan maar lang niet allemaal, maar alle recepten zijn wel vegetarisch, dus zonder vlees, vis of gelatine. Grappig om te weten, aardappel en zoete aardappel vallen in dit kookboek ook onder de noemer groenten.

Bonen en volkoren

De meeste recepten voelen wel aan alsof er wel naar de voedingswaarden gekeken is. Soms is een gedeelte van het meel volkoren of er zitten bonen in. Toch wordt er wel gewoon suiker en vet gebruikt. Ik denk dat dat wel belangrijk is, omdat anders het kookboek wel een heel intense hippie vibe krijgt. Daar is niets mis mee, maar er is voor mij persoonlijk wel ergens een grens. Die bemerkte ik bij mezelf toen ik het veganistische groenten bakboek van Vegamuze een tijdje geleden besprak.

Experimenteren met groenten

Natuurlijk ga je hier niet kilo’s groenten mee binnenkrijgen of je kinderen meer groenten laten eten door de groenten te verstoppen. De auteur zegt dat al in het voorwoord het is een kleine bijdrage aan het totaal. Baksels zoals brood en cake kunnen onmogelijk voor 80% uit groenten bestaan en nog een cake voorstellen. Het is gewoon leuk om eens iets anders te bakken. Om te ervaren wat het toevoegen van groenten en/of bonen doet met een beslag of baksel, qua structuur, of je het proeft, het lekker vindt of juist niet.

Dit is geen bakboek voor iedereen. Lang niet iedereen hoeft bonen of groenten in zijn of haar baksels. Ik denk dat dat helemaal ok is. Het eten van groenten en peulvruchten is belangrijk, maar je mag zelf weten hoe je ze binnen krijgt. Toch is dit best een leuk kookboek met recepten voor mensen die benieuwd zijn hoe muffins met witte bonen proeven en hoe een red velvet met biet smaakt. Als je glutenvrij moet eten is er in dit boek ook genoeg te kiezen op hartig en zoet vlak.Boekrecensie: Bakken met groente @ Lauriekoek.nlBoekrecensie: Bakken met groente @ Lauriekoek.nl

Het groente bakboek
Lina Wallentinon
Terra