Boekrecensie: Groentekost

Boekrecensie: Groentekost @ Lauriekoek.nlGroentekost dat is de Dagelijkse kost van Jeroen Meus, maar dan met groenten en vegetarisch. Het is een bundeling van favoriete recepten van de tv-kok, gecombineerd met nieuwe recepten. Groenten hebben volgens de achterkant van dit kookboek altijd al een belangrijke rol gespeeld in zijn leven. Hij leerde asperges steken van zijn bompa. Met zijn broers dopte hij kilo’s boontjes of roerzeefde kilo’s tomaten.

Bekend van tv

Ik zie steeds meer vegetarisch en veganistische kookboeken verschijnen van mensen waarvan ik dacht dat ze nooit een vegetarisch kookboek uit zouden brengen. Een goede zaak, als je het mij vraagt. Zo ook Jeroen Meus. Ik ken Jeroen Meus uiteraard van Dagelijkse Kost, een programma wat al loopt sinds 2010 en waar ik al ik er langs zap meestal wel even blijf hangen. Het idee is simpel en heel doeltreffend gewoon een avondmaaltijd koken en zo mensen inspireren. Zelf vond ik hem trouwens erg leuk in de serie Goed Volk waarin hij langs ging bij minder gekende of gesloten gemeenschappen. Via de keuken kwam die serie vaak tot een heel compleet portret van een groep mensen. Het terugkijken waard.

Groentekost

Als je het boek open slaat tref je een lange lijst recepten. Daarna volgt een handig overzicht met plaatjes en een indeling naar soort gerecht of gang. Uiteraard is er ook een groente seizoenskalender, een verplicht nummer in ieder groentegeoriënteerd kookboek.
Boekrecensie: Groentekost @ Lauriekoek.nl

Hoewel de indeling dus in eerste aanleg een beetje vreemd overkomt werkt het wel. Je treft gewoon elke keer weer een nieuw gerecht dat je die dag kan maken. Soms is het brood, soms feestelijk, soms ontbijt, soms dagelijkse kost. Er staan geen recepten voor desserts of zoetigheden in. Alles is in ieder geval vrijwel altijd met groenten, dus de titel klopt. Alle recepten zijn vegetarisch al moet je bij het uitkiezen van bijvoorbeeld kaas wel zelf op stremsel letten. Veganisten hebben het met Groentekost moeilijker, veel gerechten bevatten zuivel. Vooral kaas komt veel voorbij.Boekrecensie: Groentekost @ Lauriekoek.nl

Zuivel

Er wordt veel gebruik gemaakt van zuivel in dit boek. Zit het niet in het gerecht zelf dan zit het wel in de saus of dressing. Zelf ben ik gewend aan kookboeken uit de jaren ’90 met veel kaas. Dat was toen volgens koks de manier om vegetarisch te koken. Kaas geeft natuurlijk een bepaalde hartigheid en textuur aan een gerecht en het is een bron van eiwitten. Dat kan ik allemaal niet ontkennen, maar dit boek geeft me een lichte flashback naar die tijd. Gelukkig staan er ook nog recepten met bijvoorbeeld een Aziatische invloed, waarbij kaas geen rol speelt. Er komen wat oude bekende voorbij, denk aan de pokébowl met watermeloen en een wortel die als hotdog behandeld wordt.Boekrecensie: Groentekost @ Lauriekoek.nl

Dagelijkse ingrediënten

De ingrediënten die in Groentekost worden gebruikt kun je over het algemeen in de supermarkt wel krijgen. Alleen als er een specialistische kaas wordt gevraagd, is een speciaalzaak wel handig. Artisjokken of bepaalde paddenstoelen vind je in Nederland ook niet vaak in de supermarkt, maar verder heb je voor veel van de recepten ingrediënten nodig die je standaard waarschijnlijk wel in je keukenkastje hebt staan.

Groentekost is echt precies wat ik verwacht: Dagelijkse Kost zonder vlees of vis. Het zijn vaak gerechten die mensen op een doordeweekse dag kunnen maken. Of in het weekend, er zijn genoeg opties bij om te maken voor bezoek. Het boek is een mix van bekende gerechten, maar hier en daar ook wel wat nieuwe smaakcombinaties. Alles is voorzien van een mooie foto. Als je een kaashater bent is dit niet je kookboek, maar als je van Jeroen en zijn programma houdt en je vega repertoire wat uit wil breiden, is dit een prima boek.Boekrecensie: Groentekost @ Lauriekoek.nl

Groentekost
Jeroen Meurs
Uitgeverij Manteau