Boekrecensie: Simply

Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl Simply is het nieuwe kookboek van Sabrina Ghayour. In het boek draait het om makkelijke Midden-Oosterse maaltijden. Weinig moeite veel smaak. Wie wil dat nou niet?

Slimme combinaties

Op Instagram was mij al opgevallen hoe makkelijk ze een paar dingen bij elkaar zoekt om daar een heen aantrekkelijk uitziende avondmaaltijd van te maken. Ik heb zelfs een paar foto’s opgeslagen omdat ik de ideeën zo goed vond. Op dat idee is dit kookboek waarschijnlijk gebaseerd want een van de eerste vragen die iedereen stelt als je een foto van eten deelt is eigenlijk niet eens aan vraag maar een woord met een vraagteken: recept?Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl

Vega en vegan duidelijk aangegeven

Sabrina Ghayour had al een paar kookboeken gemaakt toen ik haar op het spoor kwam. Ik weet nog dat ik een van de kookboeken Persiana of Sircocco onder ogen kreeg en dat ik meteen van alles wilde maken. Daarna viel ik meteen met mijn neus in de boter want toen kwam Bazaar uit een kookboek met alleen vegetarische en veganistische recepten. In Simply staan uiteraard ook vegetarische en enkele veganistische opties die duidelijk zijn aangegeven.

Simply en simpel

Misschien denk je qua titel “hmm dat lijkt verdacht veel op Simpel van Ottolenghi en ook weer op Simpel van Diana Henry”, dan klopt dat. Als titel, nou denk ik niet dat ze massaal naar elkaars titel kijken en die kopiëren. Ik denk dat er een veel voordehandliggendere reden is: mensen zijn op zoek naar eenvoudige recepten. Recepten die je klaar kunt maken als je misschien weinig zin of tijd hebt aan het einde van een lange dag. Daar spelen kookboekschrijvers natuurlijk graag op in.

Sabrina Ghayour met haar Simply dus ook en zo snel ik haar boek in de bus had maakte ik diezelfde avond nog zoete aardappelfriet met za’tar. Terwijl ik dat deed vroeg ik mij af waarom zelf niet eerder op deze combinatie was gekomen. Ook de kruidige wortel-tamarinde soep en de zoete aardappel-kidneybonenstoofpot met muntolie (zie foto) belanden hier op het menu. Elke keer goede combinaties en uitstekend te maken aan het eind van de dag. Er staan ook nagerechten in het boek en uit ervaring weet ik dat tahin uitstekend bij chocolade past. Die brownie met tahin, amandelmeel en sinaasappel gaan er dus zeker een keer komen.Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl

Het Midden-Oosten is een onuitputtelijke bron

Als je nu misschien denkt maar Simpel en Simply zijn beiden Midden-Oosters. Waar is het verschil dan? Ik denk dat deze recepten toch anders zijn, iets maakbaarder dan nog dan Ottolenghi. Natuurlijk wordt er hier gebruik gemaakt van tahin, ingemaakte citroen of rozenharissa. Toch komen er ook ingrediënten in voor die ik bij Ottolenghi niet snel verwacht zoals knoflookgranulaat. Een ingrediënt waar echte culi’s graag op afgeven maar waar ik toch een beetje een zwak voor heb. Sabrina Ghayour dus ook. Sabrina is ook meer Perzisch Midden-Oosters dus recepten als Polow-e-bademjan-o-felfel heeft zo’n lekker krokant perfect laagje. Ik ken dat van de tahdig van Samin Nosrat, allerlei culturen hebben er verschillende woorden voor.Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl

Al met al een heel fijn kookboek. Voor vegetariërs blijft Bazaar natuurlijk een superoptie. Simply heeft weer allemaal nieuwe vegetarische recepten die ik wil maken. Van simpele combinaties tot de iets meer uitdagende recepten en heel aantrekkelijk uitziende zoete opties. Simply heeft het simpelweg allemaal.Boekrecensie: Simply @ Lauriekoek.nl

Simply
Sabrina Ghayour
Uitgeverij GoodCook