Boekrecensie: Ottolenghi – Simpel

Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nl Toen ik een tijdje geleden Ottolenghi Simpel aankondigde bij een groepje kookliefhebbers riep iemand meteen “oh nee he! die moet ik dan ook nog kopen!”. Dat is het effect wat Ottolenghi heeft op mensen. Ik denk dat ik het wel begrijp en dat ik het zelfs nog beter ben gaan begrijpen sinds ik 2 keer ontzettend lekker at bij zijn restaurant in Londen. Je wil een stukje daarvan mee naar huis nemen of in huis hebben.

Ottolenghi simpel?

De keuze voor een simpel Ottolenghi kookboek leek niet heel erg voor de hand liggend. Voor de meeste mensen is Ottolenghi juist het toonbeeld van lange ingrediëntenlijsten en moeilijk verkrijgbare ingrediënten. Ottolenghi zelf wist dat natuurlijk ook. Toch werd hij door de Engelse krant de Guardian gevraagd om het eenvoudiger te houden. Hij vond dat zelf ook wel een uitdaging en zo begon hij recepten te ontwikkelen die typisch Ottolenghi zijn maar dan simpeler. Het beviel hem goed. Toen hem om een nieuw kookboek werd gevraagd besloot hij als thema dus ook voor simpel te kiezen.Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nl

Het woord simpel is niet zomaar gekozen

Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nlDe letters van het simpel boek staan ook nog ergens voor. Alle recepten in het boek hebben verschillende letters van het woord simpel bovenaan staan als een soort legenda. Bij de 10 ingrediënten zijn trouwens zout peper en olijfolie niet meegerekend en soms knoflook en ui niet.

Zijn de ingrediënten even simpel?

Mocht je nu denken dat je ook van alle ingewikkelde ingrediënten af ben, dan heb ik een kleine teleurstelling voor je. Er wordt gebruik gemaakt van onder andere sumak, za’tar, urfa chilivlokken, kardemom, granaatappelmelasse, rozen harissa, tahin, berberisbessen, zwarte knoflook en ingemaakte citroen. Gelukkig kun je online veel bestellen en gewone supermarkten hebben ook steeds meer. Simpel is niet vegetarisch, er staan vlees en vis recepten in en buiten die specifieke hoofdstukken om wordt er soms ansjovis gebruikt.

Niet vegetarisch, wel veel vegetarische opties

Toch valt er voor vegetariërs genoeg te kiezen. In zijn vorige kookboeken liet Ottolenghi ook al zien dat hij uitstekende vegetarische gerechten kan bedenken en in Simpel is hij dat niet ineens verleerd. Er staat trouwens een gerecht in het brunch hoofdstuk wat speciaal bedacht is voor veganisten: Verkruimelde tofu met rozenharissa. Naast een brunch hoofdstuk is er een hoofdstuk gare groenten, rauwe groenten, rijst, granen en peulvruchten, noedels en pasta, vlees, vis, ook desserts ontbreken niet. Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nl

Eenvoudiger maar even origineel

Er zijn hele toffe ideeën bij, ik denk dat het op het gebied van simpele gerechten soms moeilijker is om origineel te zijn. Zoveel is al gedaan en je opties zijn beperkter. Toch is het Ottolenghi heel goed gelukt. Een salade van een gedeelte geroosterde en een gedeelte rauwe bloemkool. Het roosteren van een hele bloemkool en knolselderij. Het maken van perfect gebakken rijst in de oven met gekonfijte tomaten op de bodem.Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nl

Eenvoud is in de eye of the beholder

Natuurlijk zullen er mensen zijn die ook dit boek niet simpel vinden. Dat is echt in de eye of the beholder heb ik gemerkt gedurende mijn 6 jaar als blogger. Sommige mensen vinden alles ingewikkeld, anderen draaien hun hand echt nergens voor om. Dit is in ieder geval een geweldig boek voor beginners op het gebied van Ottolenghi. Of je de recepten nou door de weeks of in het weekend klaar maakt maakt niet zoveel uit. Als je het maar met plezier op eet.

Wat Janny zegt mensen

Janny van der Heijden heeft gezegd dat dit het beste Ottolenghi kookboek tot nu toe is. Ik ben het met haar eens maar de eerlijkheid gebied me erbij te zeggen dat ik elk Ottolenghi boek opnieuw denk dat dat boek het beste is.Boekrecensie: Ottolenghi - Simpel @ Lauriekoek.nl

Simpel
Yotam Ottolenghi
€ 29,99