Boekrecensie: Bazaar

Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nlBazaar is het nieuwe boek van Sabrina Ghayour. Na kookboeken als Sircocco en Persiana besloot ze een vegetarisch kookboek te schrijven. Met vleeseters in gedachten, want die zaten volgens haar het meeste te springen om smakelijke vegetarische opties. Voor wie het kookboek ook geschreven is, een ding is zeker: het is een heel prettig kookboek geworden.

Eigenlijk wilde ik al eerder aandacht besteden aan Sabrina Ghayour maar ik miste de boot een beetje. Als blogger is het soms moeilijk om te beoordelen of een boek bij je blog past. Soms blijkt achteraf dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Toen ik Feasts in handen kreeg wist ik meteen dat het een ontzettend leuk kookboek was. Met het bespreken van Bazaar maak ik het weer een beetje goed.

Sabrina Ghayour

Bazaar gaat verder waar Sircocco en Persiana ophielden. Met een belangrijk verschil, Bazaar is vegetarisch. De stijl van de recepten is hetzelfde. Sabrina Ghayour is geboren in Iran en opgegroeid in Engeland. In een interview zei ze dat haar moeder verschrikkelijk slecht kon koken. Ze mistte de smaken uit Iran en begon te koken, dat bleek ze uitstekend te kunnen. Sommige recepten die in haar boeken staan zijn  authentiek, maar ze laat zich vooral inspireren door de Midden-Oosterse en Mediterrane keuken. Ze geeft aan veel gerechten echt haar eigen draai.

Hoera voor rozenharissa

Toen ik het boek voor het eerst doorbladerde spatte de foto’s van de gerechten van de pagina’s af. Alles in bazaar is super aantrekkelijk gefotografeerd. Het tweede wat me opviel is dat Sabrina Ghayour net zo van rozenharissa houdt als ik en net zoveel als Ottolenghi waarschijnlijk. Ik ben het met hen beide eens, het is geweldig spul, het is prijzig, maar het geeft de maaltijd een enorme swung. Er zijn nu vast mensen die denken dat ik gesponsord word, was dat maar waar! Van mij mag er best een vrachtwagen van het spul mijn kant op komen.

Midden-Oosterse ingrediënten

Voor de rest worden er meer Midden-Oosterse ingrediënten gebruikt, zoals sumak, rozenwater, granaatappelmelasse en ingelegde citroenen. Ingrediënten waarvan ik soms oprecht niet snap waarom ze nog niet in de supermarkt liggen. Hoewel ik liever naar de Midden-Oosterse winkel ga dan naar de supermarkt. Grotere bossen kruiden, meer keuze in groenten en onverpakte groenten waardoor je ook gewoon een ui kunt kopen in plaats van een heel netje. Er wordt in dit kookboek ook veel geelwortel gebruikt. Niet vanwege de gezondheidsvoordelen, maar omdat het een favoriet ingrediënt is van Sabrina Ghayour.Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Bazaar: doordeweeks en feestelijk

Er staan allerlei recepten in Bazaar lichte bites en gerechten om te delen, eieren en zuivel, soepen & andere troostrijke kommen, deegwaren, salades voor ieder seizoen, hoofdgerechten, voedsel uit de voorraadkast, buitengewone bijgerechten en last but not least zoete lekkernijen. Er zijn zeker recepten bij voor een doordeweekse dag, zoals de soepen en stoofpotten, ’s werelds beste tosti, gebakken halloumi, macaroni uit de oven, groenten van de bakplaat, aardappel rösti en allerlei salades. Maar je kunt ook uitpakken als je dat zou willen. Zeker niet alle ingrediëntenlijsten zijn zo lang of ingewikkeld als die van Ottolenghi, al zal je net als bij hem af en toe op zoek moeten naar een ingrediënt. Er staan zeker ook veganistische recepten in Bazaar, maar ze zijn niet apart aangegeven.Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Consequent vegetarisch

Het boek is echt helemaal vegetarisch, in de cheesecake met frambozen & mascarpone in het desserts hoofdstuk zit dan ook geen gelatine om hem te binden. In veel vegetarische kookboeken geschreven door niet vegetarische chefs sluipt nog wel eens iets met gelatine, of ze zeggen dat iets lekker is met vlees. Hier dus niet. Dat is lekker consequent en daar houden echte vegetariërs van. Ik vind het zelfs altijd een teken van professionaliteit als een kok weet wat vegetariërs (en veganisten) wel en niet eten. Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Ik ga de komende tijd dus weer lekker in de weer met de ingemaakte citroen, sumak, de grote bossen kruiden en mijn geliefde groente: aubergine. Bazaar is echt een aanwinst. In een de tijd waarin Midden-Oosters eten heel geliefd is en er heel wat kookboeken verkrijgbaar zijn. Het maakt me ook niet zo uit of dit soort boeken voor vleeseters of vegetariërs geschreven worden, ze bieden lekker eten voor iedereen. En daar gaat het om.Boekrecensie: Bazaar @ Lauriekoek.nl

Bazaar (vegetarische recepten uit het Midden-Oosten)
Sabina Ghayour
25,95