Boekrecensie: Persiana elke dag

Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nlPersiana elke dag is als het ware het vervolg op Persiana het eerste kookboek van Sabrina Ghayour. Als ze van mensen feedback over haar kookboeken krijgt komen woorden als makkelijk, snel en simpel vaak terug. Ze is getrouwd en stiefmoeder van twee jongens, waarvoor de maaltijden snel op tafel moeten staan. Het ideale moment dus om haar no-nonsense recepten op te schrijven.

Geen streng concept

Persiana elke dag is niet volgens een streng concept geschreven. Recepten zijn dus niet perse binnen 15 minuten klaar of met maar 5 ingrediënten. Er staan recepten in het kookboek waarvoor je geen fornuis nodig hebt, traybakes, eenpansgerechten. Ze moedigt je ook aan om je eigen draai ergens aan te geven en heeft geprobeerd alles zo eenvoudig mogelijk te maken. Ze wil dat koken leuk is en dat je genoeg tijd overhoud om samen te eten.Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten makkelijker te vinden

Sabrina Ghayour verteld in de inleiding dat het aantal Midden-Oosterse ingrediënten sinds het uitkomen van Persiana in 2014 enorm is toegenomen. Veel ingrediënten zijn inmiddels in het Verenigd Koninkrijk gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Ik ben in Engelse supermarkten geweest en heb de indruk dat het aanbod van producten zoals freekeh, rozenharissa en ingemaakte citroenen in supermarkten daar groter is. Hopelijk komen Nederlandse supermarkten ooit ook nog eens zo ver.Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Persiana elke dag

Het boek is ingedeeld in kleine gerechtjes, salades voor alle seizoenen, gevogelte en vlees, vis en zeevruchten, liefde voor groenten, pasta, rijst en granen en zoetigheden. De recepten in het boek zijn 50/50 vegetarisch en met vlees. Uiteraard is het groente hoofdstuk behoorlijk vegetarisch maar ook bij de andere hoofdstukken vind je vega opties. Er zijn ook vegan opties bij en die worden net als de vega opties bovenaan de pagina aangegeven. Wonderlijk is wel dat recepten met kaas als feta of ricotta niet als vegetarisch worden aangegeven. Terwijl ze als je op het stremsel let, wel kunnen zijn.
Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Niet moeilijk en goed te combineren

Hoewel er dus niet streng op hoeveelheid ingrediënten wordt gelet vind ik de ingrediënten lijsten niet heel erg lang of intimiderend. Je zal wel op zoek moeten naar sommige ingrediënten zoals granaatappelmelasse, maar steeds meer winkels verkopen het en ook online kun je het goed vinden. Sommige recepten zijn een avondmaaltijd op zich, andere recepten zoals sommige groenten recepten kun je goed combineren met een gerecht uit bijvoorbeeld het granenhoofdstuk voor een complete maaltijd. Bij ieder recept staat een prachtige foto.Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

De keuken in

Recepten die mij persoonlijk erg aanspreken zijn de aubergines met granaatappellak pinda en lente ui, met kerrie gekruide gele spliterwten, pittige bulgur met geroosterde ui uit de oven en kruidige loqmeh slawraps met champignons en tamarindesaus. Het toetjes hoofdstuk ziet er ook geweldig uit trifle met rabarber en rozenwater, kardemom mokka rijstpudding en marmercake met tahin.
Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Sabrina Ghayour is echt goed op stoom. Waar ze met Simply al eerder een kookboek uitbracht dat kon bogen op veel smaak weinig gedoe gaat Periana elke dag verder op die ingeslagen weg. Om Bazaar haar vegetarische kookboek niet te vergeten, want ook de recepten daar in vind ik niet overdreven ingewikkeld. Als je Midden-Oosterse smaken wil zonder al te veel gedoe dan heb je nu dus drie Sabrina Ghayour kookboeken om uit te kiezen.Boekrecensie: Persiana @ Lauriekoek.nl

Persiana elke dag
Sabrina Ghayour
€27,50