Boekrecensie: Vanavond vegan

Boekrecensie: Vanavond Vegan @ Lauriekoek.nl Vanavond vegan is het derde kookboek van bekende Oh She Glows blogger Angela Liddon. In dit boek biedt ze allerlei opties voor de doordeweekse avondmaaltijd. Volgens haarzelf is alles wat ze de afgelopen tien jaar heeft geleerd verzameld in dit kookboek.

Kindvriendelijk

Dit is echt een kookboek voor gezinnen. Het biedt maaltijdplanningen, heeft makkelijke opties voor drukke dagen en staat vol met trucs over hoe je je kinderen gezond kunt laten eten. Alles is veganistisch en veel ook glutenvrij. Er wordt geen gebruik gemaakt van kant-en-klare vlees- of kaasvervangers. Vrijwel alle recepten bevatten lekker veel groenten. Er zijn recepten bij die het label “kindvriendelijk” hebben, wat betekend dat ze door 60% of meer kinderen van receptentesters zijn goedgekeurd.

Het boek in ingedeeld in hoofdgerechten, voor erbij en kleine hapjes, maaltijdsalades, stevige soepen en stoofpotten, zoet geluk en dranken, sauzen, dressings, kruiden, specerijen en meer. Bij ieder gerecht staat naast of het kindvriendelijk is, ook aangegeven of het granenvrij, glutenvrij, sojavrij of notenvrij is. Bij ieder recept staat ook aangegeven hoe je het het beste kunt bewaren en hoe lang en hoe je het het beste eventueel weer kunt opwarmen. Ook staat de kooktijd aangegeven.Boekrecensie: Vanavond Vegan @ Lauriekoek.nl

Succesnummers

Vanavond vegan bevat veel veganistische succesnummers zoals pasta pesto, bolognese met linzen, tofu scramble, verschillende bowls of geroosterde aardappels. Sommige recepten neigen erg naar clean eating, zoals een plakje aardappel in plaats van een toastje, of zoete aardappel die je tot slierten moet draaien met een spiralizer. Toch schreef ik al eerder dat Angela Liddon precies binnen te lijntjes blijft waardoor ik het nog net pik.Boekrecensie: Vanavond Vegan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vanavond Vegan @ Lauriekoek.nl

Er is een aantal ingrediënten die wel blijven terugkomen. Zoete aardappel, kokosmelk uit blik en in het zoete hoofdstuk ook ahornsiroop en noten en dadels, soms in grote hoeveelheden. Maar ook ingrediënten die vroeger onder de super foods vielen zoals hennepzaad en chiazaad vroeger moest je daar naar op zoek. Nu liggen ze nog steeds bij menig supermarkt in het schap.Boekrecensie: Vanavond Vegan @ Lauriekoek.nl

Minder avontuurlijk

Persoonlijk vind ik dit van de drie Oh She Glows boeken wel de minst avontuurlijke. Ik denk dat dat verschillende redenen heeft. Als je gewoon doordeweeks wil eten met kinderen, ben je niet op zoek naar ingewikkelde toestanden, Angela begrijpt dat. De tijd speelt ook mee, toen Oh She Glows begin begon de online veganistische recepten gemeenschap net vorm te krijgen en waren veel recepten nog heel nieuw. Nu heb ik alle drie de kookboeken van Angela Liddon in huis. Als je dat niet hebt en dit is je eerste dan merk je daar niets van.

Een persoonlijke noot

Waar Angela in eerdere kookboeken nog met hele foto sessies in het boek stond is dat nu ook niet zo. Er staan wel een paar foto’s van haar en haar familie in, maar de foto’s van eten zijn echt in de meerderheid. Waar ze wel persoonlijk aanwezig is is in de inleiding en de inleiding van de recepten, waarin ze ook vertelt te worstelen met het ouderschap en het haar kinderen groenten en fruit laten eten. Ik vind het altijd leuk om te lezen over de persoonlijke ervaringen van mensen en waarom een recept in een kookboek is belandt.Boekrecensie: Vanavond Vegan @ Lauriekoek.nl

Vanavond vegan
Angela Liddon
€25,99