Boekrecensie: Thug Kitchen Feestvoer

img_7737 Dit is de tweede keer dat ik kan zegen dat deze boekrecensie niet voor iedereen geschikt is. Hier is namelijk het tweede deel van Thug Kitchen, Thug Kitchen Feestvoer. Een gloednieuw en grofgebekt veganistisch kookboek dus, van het bekende eerder genoemde Amerikaanse blog.

Thug Kitchen feestvoer een kookboek met een doelgroep

Het vorige boek vond ik al leuk, ik lig niet wakker van een paar scheldwoorden hier of daar en ik denk dat dat ook precies is waar dit boek op uit is, jongeren gezond en lekker laten koken. Ergens vind ik het dan ook wel weer jammer dat ze zo’n beperkte groep mensen aanspreken, maar je kunt ze in ieder geval niet verwijten dat ze hun doelgroep “niet goed hebben afgekaderd”.

img_7740

Partyvoer dat ik graag zou eten

Dit boek vindt zichzelf een motherfucking bijbel op party food gebied. Vegan party food dat ook nog eens gezond is welteverstaan, maar dan zonder dat het gezondheidsaspect of het veganistisch teveel opvallen. Eigenlijk willen ze dat je gewoon je groenten op eet zonder te zeuren, ook op feesten en partijen. Maar slagen ze daarin? Ik moet zeggen van wel, ik zou persoonlijk behoorlijk blij zijn als ik een selectie van Thug Kitchen op een feestje zou treffen. Of het nou de hoofdgerechten, hapjes, ontbijtjes of toetjes, drankjes of taartjes zijn, ze zien er lekker uit. Ik vind het sowieso altijd leuk als iemand moeite heeft gedaan op hapje en drankjes gebied en op ieder feest zouden deze gerechten niet misstaan, of het nou een veganistisch feest is of niet.

img_7739

img_7742

Plunder de groente afdeling van je supermarkt

Voor de meeste ingrediënten moet je even langs de groentenafdeling van de supermarkt, langs de markt of groenteboer, het is maar net waar je het liefst komt natuurlijk. Net als het vorige boek maakt dit boek gebruik van cups en nee dat kun je niet vervangen door grammen. Zoals ze ook in dit boek al aangeven “een kop meel is iets anders dan een kopje stenen”. Voor dingen als ciderazijn en edelgistvlokken kun je het beste even langs de natuurwinkel, maar de rest kun je prima in iedere winkel vinden.

Veel uitleg voor onervaren koks

Het boek gaat er niemand zomaar van uit de dat je een ervaren kok bent en geeft ook veel tips en uitleg, wat erg prettig is. De gerechten, zeker de hoofdgerechten, zouden ook prima als avondeten op een doordeweekse dag kunnen. Er staan suggesties is het boek voor allerlei feesten, van potluck tot sleepover, dus als je graag een feestje wil verzinnen om recepten uit dit boek te kunnen maken, dan hoef je alleen nog maar een keuze te maken.

img_7741

Al met al vind ik ook dit boek enorm sympathiek. Dat de auteurs stiekem zich iets anders voordoen dan wie ze werkelijk zijn zie ik graag door de vingers. In Amerika zijn ze alweer aan hun derde kookboek toe, dus ik geloof dat ik niet de enige ben.

Thug Kitchen Feestvoer
Matt Holloway en Michelle Davis
Uitgeverij Aerial