Boekrecensie: Kickstart

Boekrecensie: Kickstart @ Lauriekoek.nl Een energieke en gezonde levensstijl, dat wil iedereen natuurlijk, maar hoe begin je ermee en vooral hoe houd je het vol? Daarover gaat het boek Kickstart, het nieuwe boek van Lisa Steltenpool. Je zou Lisa kunnen kennen van haar boek De Vegarevolutie, dat is een schat aan informatie voor mensen die hun weg zoeken richting een veganistisch leven.
Dit boek zou je kunnen zien als aanvulling op De Vegarevolutie, maar het opzichzelfstaand en uiteraard ook weer veganistisch. Dit vind je natuurlijk terug in recepten en ook wel in sommige informatie, maar de nadruk ligt dit maal toch echt op het gezondheidsaspect en niet per se op het veganisme an sich.

Geen dieetboek

Lisa is diëtist en dat vind ik prettig. Zo kun je er vanuit gaan dat de informatie in dit boek wordt gegeven klopt. Als je van crashdiëten houdt en het vermijden van hele gedeeltes uit de schijf van vijf dan is dit wellicht niet het boek voor jou. Het gaat hier echt over geleidelijke gedragsveranderingen. Gedragsveranderingen die je kunt volhouden en waarbij je jezelf niet op een extreme manier dingen ontzegt. Gedurende het lezen heb ik een aantal maal “hear hear!” hardop gezegd. In mijn omgeving zie ik het namelijk regelmatig, mensen die een banaan afslaan omdat ze ineens geen koolhydraten meer eten. Of mensen die glutenvrij gaan eten omdat ze gehoord hebben dat er door af kunnen vallen. Allemaal gewoontes die mensen al snel weer loslaten, zonder echt resultaat.
Boekrecensie: Kickstart @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kickstart @ Lauriekoek.nl

Goed, hier gaat het dus om een succesvolle kickstart, alle bijbehorende factoren passeren de revue. Stop met diëten, wees eerlijk tegenover jezelf, eet vaker voor je gezondheid, voel het effect dat voeding op je heeft, ontdek nieuwe smaken, ga actiever leven en pak stress aan! In het boek vind je veel concrete tips die je direct kunt toepassen. Meestal gaat het om kleine dingen, zoals alle gezonde ingrediënten vooraan in de kast te zetten, of op tijd naar bed gaan. Er staan in het boek ook allerlei schema’s die je kunt invullen en manieren om je lichaamsbeweging en gezonde eetmomenten zo te plannen dat je je er aan houdt.
Boekrecensie: Kickstart @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kickstart @ Lauriekoek.nl

Lekkere recepten

Bij de veganistische recepten is alles net zo gebalanceerd als bij het voedingsadvies. Een beetje rawfood, een beetje volkoren, maar altijd gezond en altijd veganistisch. En het zijn natuurlijk lekkere recepten, ook niet onbelangrijk. Geen dieetvoer dus, maar gewoon goede maaltijden. In het boek is een heel hoofdstuk gewijd aan het uitproberen van nieuwe dingen en meer zelf koken, iets waar ik het van harte mee eens ben. Naast de gezonde ochtend-, middag- en avondmaaltijden ontbreken – heel belangrijk – ook lekkere tussendoortjes en toetjes niet.
Boekrecensie: Kickstart @ Lauriekoek.nl

De maand van de goede voornemens mag dan voorbij zijn, maar je kunt op ieder gewenst moment beginnen met je eigen voornemens. En gelukkig ook maar. Zelf ga ik ook zeker wat dingen uit dit boek uitproberen qua tips en recepten. Het lijkt me leuk en ik ben benieuwd naar het resultaat. Niet zozeer naar of ik minder ga wegen, maar hoe het mijn energieniveau beïnvloedt en of ik mij er uiteindelijk ook (iets) beter door ga voelen.

Kickstart
Lisa Steltenpool
Uitgeverij Prometheus