Boekrecensie: The Oh She Glows Cookbook

Oh She GlowsOh She Glows is volgens mij een van de meest populaire Engelstalige vegan kookblogs van dit moment. Het is in ieder geval een van mijn favoriete weblogs. Ik was dan ook enorm enthousiast toen ik zag dat er een kookboek zou verschijnen. Zo snel ik kon bestelde ik het boek in pre-order. Nu heb ik het boek in mijn bezit, en natuurlijk kan ik het niet laten er een blogpost over te schrijven.

Het boek bevat 100 recepten waarvan er 90 glutenvrij zijn of glutenvrij kunnen worden bereid. Veel recepten zijn ook noten-, soja- of suikervrij. Het is dus in ieder geval een goed boek voor mensen die met (meerdere) voedselintoleranties kampen. Het hele kookboek is, net als het weblog, volledig plantaardig dus veganistisch.

ohshe 002

Bij elk gerecht staat een prachtige foto, als je bekend bent met de website van Oh She Glows dan weet je wat ik bedoel. Het is vrij bijzonder voor een Amerikaans/Canadees kookboek dat er bij elk gerecht een foto staat. Persoonlijk bekijk ik graag plaatjes en het is extra fijn om een goed beeld te krijgen van hoe het eindresultaat eruit moet gaan zien. Het enige minpuntje vind ik eigenlijk de foto’s van Angela Liddon zelf en de de foto’s samen met haar man. Die ogen vrij stijf en wel heel erg geposeerd.Oh She GlowsOh She Glows

In het boek vind je recepten voor smoothies en sappen, soepen, salades, stoofpotten, bijgerechten, voorgerechten en ook powersnacks en toetjes. De meeste gerechten zijn behoorlijk gezond. Dit boek bewijst daarmee ook gelijk dat gezond en lekker eten geen tegenstellingen hoeven zijn. Er staan ook een soort van basisgerechten in die je in de veganistische keuken vaak vindt (bijvoorbeeld amandelmelk, cashewcream en verschillende (glutenvrije) meelsoorten). Incidenteel wordt er gebruikt gemaakt van superfoods zoals chiazaad en raw cacaopoeder. De meeste ingrediënten, op veganistische kaasvervanger Daiya na, zijn prima in Nederland verkrijgbaar.

Dit boek is een prachtige aanvulling op mijn verzameling veganistische kookboeken. Ik kijk er naar uit er de komende tijd uit te koken. Vooral de geroosterde kikkererwten,  overnight oats en de warme nacho dip hebben mijn interesse.Oh She Glows

Mocht je op zoek zijn naar een veganistisch kookboek waarin gerechten staan die je prima op een doordeweekse dag kunt koken, gezond zijn en over het algemeen weinig moeilijk verkrijgbare ingrediënten bevatten, dan zou ik zeggen dat je dit boek met een gerust hart kan aanschaffen. Mocht je nog twijfelen of even geen kookboekenbudget hebben, ga dan naar de Oh She Glows website, want daar kun je op dit moment al zo’n 400 recepten vinden.

Posted by on 18 maart, 2014