Boekrecensie: No waste groenten

Boekrecensie: No waste groenten @ Lauriekoek.nlNo waste groenten van Sophie Gordon een boek over minder verspillen en met de seizoenen mee-eten. Een thema dat met het huidige klimaat eigenlijk altijd actueel is, wat me aan het hart gaat en wat ik thuis ook zo veel mogelijk probeer te praktiseren. Hoewel ik achter de missie van Sophie Gordon sta, weet ik niet of haar kookboek wel helemaal mijn ding is.

Zes seizoenen

No waste groenten is ingedeeld in zes seizoenen. Iets wat op een bepaalde manier ook wel logisch is, met klimaatverandering. Alles loopt steeds meer in elkaar over. Die zes seizoenen zijn al een tijdje aan de gang want eerder maakte Anna Jones al een zes seizoenenboek en ook Joshua McFadden. Nog steeds zijn er ook groentenkookboeken die met vier seizoenen werken en ook die zijn natuurlijk nog steeds relevant. Met het seizoen mee eten en minder vlees eten krijgen steeds meer aandacht en het beste aanbod en de beste smaak vind je in het juiste seizoen.Boekrecensie: No waste groenten @ Lauriekoek.nl

Hippie-achtig

De recepten zijn allemaal veganistisch. Groenten heeft altijd de hoofdrol in dit boek, dus is er ook geen tofu of tempeh te bekennen, maar wel tahin en peulvruchten, al dan niet zelf gekookt. Er staan veel salades in en somme recepten zijn wel een beetje hippie-achtig, zoals met kastanje-notenpaté, cheesecake op basis van cashewnoten, puree, verschillende soorten hummus, granola en recepten voor veganistische kaas met edelgist en miso. Veel bekende veganistische recepten komen ook voorbij, zoals de knolselderijsteak, hele bloemkool uit de oven of het roosteren van een plak zoete aardappel als “brood”.  Alles is heel mooi in beeld gebracht en het geheel doet in stijl ook erg aan de stijl van Anna Jones denken.Boekrecensie: No waste groenten @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: No waste groenten @ Lauriekoek.nl

Superfoodsgevoel

Qua ingrediënten krijg ik een beetje een superfoods- of clean-eatinggevoel bij No waste groenten. Het gebruik van verse geelwortel, bakken in kokosolie en met kokosbloesemsuiker en dadelstroop zoeten  van gerechten zien we ook veel in die stromingen terugkomen. En dan heb ik het nog niet eens over kokosamino’s of glutenvrije sojasaus. Dit zijn niet per se producten die meer no waste zijn, dus dat is niet waarom ze in dit kookboek zitten. Het is helemaal niet per se nodig om deze producten te kopen om no waste te koken. Sterker nog kokosamino’s vind je niet zomaar in elke natuurwinkel. Zelf zou ik gewoon sojasaus gebruiken.Boekrecensie: No waste groenten @ Lauriekoek.nl

Tips

De anti-verspillingstips in het boek zijn niet echt tips. Zo is een van de manieren om verspilling te voorkomen naar een zero waste winkel te gaan en naar de boerenmarkt, waar alles volgens Sophie Gordon altijd biologisch en in het seizoen is en als dat niet kan, neem je een biologisch groenteabonnement. Weinig woorden over hoe je het met een kleiner budget voor elkaar krijgt. Misschien gaat ze er vanuit dat je met deze manier van winkelen zo veel bespaard dat je het je altijd kan veroorloven?

Het is allemaal vrij makkelijk zelf te bedenken. Met tips als “je kunt ieder kruid of graan gebruiken”, citroen over appel te smeren zodat hij niet bruin wordt of restjes te verzamelen zodat je er bouillon van kunt trekken, die je daarna (dat is ook weer een losse tip) invriest.  Natuurlijk moet je deze tips een keer ergens een keer lezen om ze te kunnen toepassen, maar voor een geoefend thuiskok zijn er geen kleine handigheidjes bij.

Ik weet niet of dit kookboek No waste groenten zou moeten heten. Gewoon groenten had de lading waarschijnlijk prima gedekt. Thema’s als meer groenten eten en minder afval veroorzaken zijn thema’s die veel aandacht krijgen en verdienen. Er een goed kookboek over schrijven is best een uitdaging, daar zijn meerdere chefs mee bezig en die schrijven ook kookboeken die mij in ieder geval meer inspireren.

No waste groenten
Sophie Gordon
€32,50