Boekrecensie: Zes Seizoenen

Boekrecensie: Zes Seizoenen - Lauriekoek.nlHet is net maart, maar ik zag Riejanne van Cook & Book het kookboek Zes Seizoenen op Instagram al tot favoriet van het jaar bestempelen. Ja ja sommige kookboeken hebben dat effect ook al gaan we nog bijna 10 maanden aan kookboeken tegemoet. Ik was dan ook heel erg nieuwsgierig geworden naar wat ik er van zou vinden.

Zes Seizoenen

Een van de eerste vragen is wellicht: Waarom Zes Seizoenen? Dat komt omdat de zomer in vroege zomer, zomer en nazomer is ingedeeld. Dit niet helemaal uniek. Ik heb al eens eerder een kookboek bij de hand gehad waarbij de zomer in tweeën was gedeeld. Dit omdat het aanbod enorm verschilt in die tijd en dat is van groot belang als je met de seizoenen mee wil koken en daar gaat het in de Zes Seizoenen om.

In dit boek draait het om de groenten, het is echter geen compleet vegetarisch kookboek. Voor een aanzienlijk deel wel maar een gedeelte van de recepten bevat wel vlees of vissaus. Toch gaat het ook daarbij nog steeds om de groenten, die hebben de hoofdrol. Dit zijn groente kookboeken nieuwe stijl en er komen steeds meer toffe kookboeken in deze stijl uit.Boekrecensie: Zes Seizoenen - Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Zes Seizoenen - Lauriekoek.nl

Joshua McFadden

Joshua McFadden belandde in de keuken tijdens het volgen van een fotografie opleiding en besloot dat dit zijn pad was. Hij volgde een opleiding bij Le Gordon Bleu, werkte in de keuken bij verschillende restaurants en belande vervolgens op een boerderij. Hier kon hij koken terwijl hij meemaakte hoe alles groeide en bloeide. Hij wist: zo wil ik koken, eenvoudig en met goede ingrediënten. Zo geschiedde en dit alles komt samen in dit boek. Het begin van het boek is een uitgebreide introductie. Joshua legt uit dat hij van ons betere koks wil maken. Dus hij geeft uitleg over het koken zelf, over ingrediënten en hij geeft basisrecepten.

Elk seizoen is ingedeeld in verschillende groentes. Bij iedere groente in het boek is er ook een uitgebreide introductie, vergezeld van een mooie tekening. Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat en tussendoor vind je ook nog oogstrelende sfeerfoto’s. De gerechten in de Zes Seizoenen zijn heel divers. Er wordt niet echt gedacht vanuit verschillende gangen maar meer vanuit hoe een groente echt tot zijn recht kan komen. Vaste ingrediënten zijn olijfolie en vaak ook Parmezaanse kaas, boter en room zijn ook vaak van de partij, niet altijd maar wel vaak. Er komen recepten voorbij voor bonen op toast, selderijsoep, gegrilde aubergine met tomaten, croutons en veel kruiden en lasagne met boerenkool en champignons. Iets anders dat opvalt is dat er veel verse kruiden worden gebruikt en weinig gedroogde kruiden en/of specerijen. Boekrecensie: Zes Seizoenen - Lauriekoek.nl

De bereidingstijd kan ook heel erg verschillen, sommige dingen hoeven alleen nog maar geroosterd te worden, andere gerechten vergen wat meer voorbereiding. Soms kun je elementen zoals een boter met smaakmakers eerder maken en zo tijd winnen door voorruit te werken. Veel smaakmakers zijn ook op zichzelf erg lekker en de moeite waard.

Conclusie

Zes Seizoenen is uitermate geschikt voor mensen die hun koken een nieuwe impuls willen geven. Die groenten de eer willen geven en niet bang zijn om zo nu en dan wat tijd kwijt te zijn in de keuken. Met dit prachtige dikke boek kunnen ze veel meer dan Zes Seizoenen vooruit.Boekrecensie: Zes Seizoenen - Lauriekoek.nl

Zes Seizoenen
Joshua McFadden

Posted by on 13 maart, 2018