Boekrecensie: Kook het seizoen

Boekrecensie: Kook en seizoen @ Lauriekoek.nlHet kerstseizoen is weer losgebarsten, maar dat is niet waar Kook het Seizoen om gaat. Dat gaat over de vier seizoenen, lente, zomer, herfst en winter.

Het seizoen is hot

Seizoensgroenten zijn in kookboekenland hot. Dat is goed te zien in de boeken uit de Lauriekoek kookboeken top 18 van 2018. Daarin staan kookboeken als Zes seizoenen, Vegetarisch het jaar door, wat is ingedeeld is in, grappig genoeg, 6 seizoenen. Superveg? ook daarin aandacht voor het seizoen. Kunst van het simpel koken? Yep! Alice Waters is daar echt al tientallen jaren mee bezig. De vraag is natuurlijk of alle lezers van kookboeken er net zo mee bezig zijn als de auteurs.

Klopt het seizoen nog wel?

Er is altijd ruimte voor nog een kookboek ingedeeld naar het seizoen. In mijn boekenkast en ik weet ook zeker dat dat geldt voor de boekenkasten van anderen. Het is het ritme dat bepaalt waarvan een overvloed is, wat je wel en niet kan eten. Bij mij bestaat trouwens ook wel een gevoel dat dit ritme in gevaar is door de gevolgen van klimaat verandering. Ik merkte het in mijn eigen tuintje, alles had het zo moeilijk. ik acht het niet onaannemelijk dat in de toekomst de seizoensindeling op de schop moet.

Velt en Leentje Speybroeck

Het boek Kook de seizoenen is uitgegeven door Velt een vereniging die bedoeld is voor mensen die milieuvriendelijk willen tuinieren en koken. Je kunt lid worden en dan ontvang je hun tijdschrift en kun je meedoen aan activiteiten die vanuit de verschillende afdelingen worden georganiseerd. Het boek is geschreven door Leentje Speybroeck, zij was werkzaam bij restaurant Avalon in Gent en ze heeft haar eigen restaurant gehad: Mole. Je kunt haar kennen ook van haar blog Kookeetleef.

De vier seizoenen in kook het seizoen

Het kook het seizoen kookboek is in vier seizoenen ingedeeld. Elk seizoen staan een paar groenten in de schijnwerpers, in de winter zijn dat bijvoorbeeld boerenkool, spruitjes, pastinaak, rode kool en appel. Bij elk seizoen zitten nog twee extra onderwerpen, in de herfst is dat bijvoorbeeld de lunchbox en fermenteren. In het algemeen is er uiteraard ook aandacht voor de voorraadkast, een goed weekmenu en het hoe en waarom van seizoensgroenten. Alle gerechten zijn vegetarisch en veel zijn er veganistisch.Boekrecensie: Kook en seizoen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kook en seizoen @ Lauriekoek.nl

Mooie foto’s

Elk gerecht is voorzien van een mooie foto van het eindresultaat. Door het hele boek heen vind je trouwens mooie foto’s van planten en bomen vol met groenten en fruit. Aantrekkelijke tafels doe vol staan met gerechten. Ik krijg er goede zin van om te koken deze kerst maar ik krijg er ook zin van in de lente, zodat alles weer gaat groeien en bloeien.Boekrecensie: Kook en seizoen @ Lauriekoek.nl

Cashew-koffie en rode biet-pinda

Er staan gerechten in het boek voor de avondmaaltijd maar ook tussendoortjes en zoetigheden. Er staan interessante smaakcombinaties in zoals rode biet met pinda en salade van peer met cashew-koffiedressing. De zoetigheden zijn vaak laag in zoetmiddel of zoet van zichzelf, er wordt geen suiker gebruikt, maar bijvoorbeeld ahornsiroop. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van vleesvervangers die kant-en-klaar zijn, maar wel van sojabrokjes of seitan. Al is dat zeker niet bij ieder recept.

De meeste recepten zijn niet vreselijk ingewikkeld. Er zitten veel dingen bij die je op een doordeweekse avond kunt klaarmaken. Voor de ingrediënten zul je af en toe even naar de biowinkel moeten maar met een goed gesorteerde supermarkt kom je een eind voorruit. Kortom weer een een prettig seizoenskookboek.

Kook het seizoen
Uitgegeven door Velt (samen eco actief)
Leentje Speybroeck