Boekrecensie: Groenten

Met het kookboek Groenten van Mari Maris is het grootste kookboek van dit jaar binnen. Al weet ik niet of je dat aan het begin van het jaar al mag zeggen, want wie weet wat dit jaar verder nog brengt? Laten we in ieder geval hopen dat er dit jaar weer groenten bij zijn want dit kookboek staat vol met groenterecepten.

Groenten!

Het boek draait zoals de titel al doet vermoeden helemaal om Groenten. Voor het gemak vallen linzen, paddenstoelen, aardappels en kruiden daar ook onder. De boel is ingedeeld op alfabetische volgorde; het begint dus bij de aardappel en eindigt met zuurkool. Voorin bij de inhoud opgave is ook nog toegevoegd in welk seizoen wat verkrijgbaar is, zo kun je in een oogopslag zien of je verlangen naar verse tuinbonen in december te stillen is (spoiler: nee, alleen gedroogd, uit diepvries of blik). Hoewel het er aan doet denken is Groenten een boek met spiksplinternieuwe recepten, geen heruitgave van Mari’s groentebijbel.

Boekrecensie: Groenten @ Lauriekoek.nl

Combinaties, recepten en advies

Elke groenten krijgt zijn eigen introductie met daarin hoe je hem zelf op kunt kweken, oogsten, hoe je een goed exemplaar herkent, bewaaradvies en basisbereidingen. Ook wordt er aangegeven wat er bij de groente in kwestie past qua combinaties. Bij aardappel past alles, volgens Mari Maris zou zelfs chocola nog kunnen. Naast de introductie vind je een mooie foto van een complete plant, van wortel tot puntjes van het blad, soms zelfs met vlinder.

Boekrecensie: Groenten @ Lauriekoek.nl

Mocht je iemand zijn die bij ieder recept een foto van het eindresultaat wil, om een goed visueel beeld te krijgen, dan moet ik je teleurstellen. Er staan zeker foto’s van recepten in maar niet van alles. De hoeveelheid aan recepten maakt dat trouwens meer dan goed. Net als de sfeerfoto’s van wat ik vermoed dat het het Franse platteland is. Alles in het boek is vegetarisch, al is Parmezaanse kaas bijvoorbeeld niet vegetarisch gestremd, als je dat belangrijk vind moet je bij de kaasboer naar een vegetarisch gestremd alternatief vragen. Bij recepten die veganistisch zijn staat een blaadje, al kan er waarschijnlijk meer vegan.

Boekrecensie: Groenten @ Lauriekoek.nl

Ga eens wat vaker naar de groenteboer

De recepten zijn zeker niet ingewikkeld, de ingrediëntenlijsten niet intimiderend lang. Je hebt er vaak ook geen moeilijke ingrediënten voor nodig, al is een kaasboer en een groenteboer of een goede markt in de buurt altijd handig. Bij een hoop recepten staan ook nog eens variatie tips en de houdbaarheid vermeld. Ik zou veel van de recepten prima na een doordeweekse werkdag op tafel kunnen zetten. Sterker nog, ik heb al een lijstje gemaakt van gerechten die ik wil maken, zoals: klassieke uiensoep, rösti, paddenstoelenkroketjes. Oh, en ik ben heel benieuwd naar de enige groente uit het boek die ik niet ken: Crosne. Je kunt online zaden kopen en zo te zien is de plant niet heel moeilijk te kweken. Dat moet dus te regelen zijn. Het komt vrij weinig voor dat ik iets tegenkom wat ik nog niet ken en nog nooit geproefd heb. Dus ik ben benieuwd. Alleen nog even wachten tot het tuinseizoen weer van start gaat.

Dikke pil

Mari Maris is van de grote dikke boeken alleen a la minute was iets dunner, maar nu zijn we weer bij de dikke pillen beland. Ik ben op dikke boeken. Als je Groenten koopt kun je zeker even vooruit, er staan zoveel verschillende groenten in voor zoveel seizoenen dat het met het binnen krijgen van de dagelijkse vitamines wel snor zit. Het enige wat ik me afvraag is hoe het verder is gegaan met het verhaal wat in Maison Mari stond. Ik neem aan dat dat in een volgend kookboek vast aan de orde komt.Boekrecensie: Groenten @ Lauriekoek.nl

Groenten
Mari Maris
Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar