Boekrecensie: Maison Mari

Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nlMaison Mari is volgens mij het dikste kookboek dat ik in tijden heb gerecenseerd op Lauriekoek. Ik ben dol op dikke boeken dus ook op dikke kookboeken. Meestal betekend het dat er veel in staat. Veel recepten, veel opties en veel verhalen. In het geval Maison Mari klopt dat zeker. Je vindt er niet alleen 54 uitgebreide menu’s in maar ook lesjes geschiedenis, meningen over bijvoorbeeld “hipster eten”, gedichten, verhalen over haar avonturen in Frankrijk. Oh en foto’s vrolijk ingerichte poppenhuizen.

Wonderlijke mix

Het klinkt als een hele wonderlijke mix en dat is het eigenlijk ook. Toch matcht het op een of andere gekke manier wel. Het doet me op een of andere manier een beetje denken aan bloggen. Je kunt de meest uiteenlopende onderwerpen behandelen maar als je dat op een blog doet en het gaat min of meer over hetzelfde onderwerp dan past het. Maison Mari is wat dat betreft een soort van blog in boekvorm.Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nl

Maison Mari menu

De 54 menu’s in Maison Mari zijn de hoofdmoot van het boek. Ze zijn bedoeld voor 10 personen. Dit kookboek gaat echt om mensen uitnodigen en je best voor ze doen. Alle menu’s zijn al samengesteld door Mari Maris, alles is voor je uitgeschreven. Belangrijk aan voor veel mensen koken in de MEP. Oftewel de mise-en-place. Een goede voorbereiding scheelt echt enorm bij het daadwerkelijke koken. Ja dat kost tijd maar het scheelt een hoop stress en gedoe op het moment suprême  Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nl   .

regeren is vooruit zien

Alles is voor je uitgeschreven, wat je moet voorbereiden, hoeveel je nodig hebt qua ingrediënten, hoe je het afmaakt en of het houdbaar is. Als je doet wat er staat en alles goed doorleest kan het niet bijna niet fout gaan. Je merkt ook dat Mari Maris een kok met ervaring is. Ook in de stijl van recepten schrijven, soms zijn de aanwijzingen net iets de summier voor een echt beginnend kok, maar het is niet zo dat daardoor echt dingen mis kunnen gaan. Wat ook jammer is is dat er bijna geen foto’s van het eten in het boek staan. Sommige ideeën voor de opmaak zie ik daarom net niet helemaal goed voor me. Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nl

Groente is de hoofdmoot

De meeste recepten zijn op basis van groenten en fruit. Als ik er een naam van een keuken aan zou moeten geven zou ik zeggen Frans. Dat is ook niet zo gek want daar heeft Mari Maris lang gewoond. Of ze woont er nog? Ik zie haar ook regelmatig bij mij in de buurt in Amsterdam. Alle menu’s zijn ingedeeld naar de seizoenen en de bedoeling is dat je gebruik kan maken van lokale ingrediënten. Het boek is niet 100% vegetarisch, er komt incidenteel een vleesoptie voorbij, maar daarbij zit ook altijd een suggestie voor vegetariërs. Mari Maris zelf zegt trouwens in dit boek geen vlees meer te eten.Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nl

geen liflafjes

De gerechten zijn geen sterren liflafjesgerechten. Geen gedoe dus met alginaat of vacumeerzakken. Je hoeft ook geen top-noch thuiskok te zijn om dit aan te kunnen. Je zou de menu’s ook kunnen halveren en thuis op een doordeweekse dag kunnen maken. Via het register vind je de verschillende soorten groenten gemakkelijk terug. Het enige wat soms zo is is dat bijvoorbeeld de overgebleven eierendooiers van het ene gerecht worden gebruikt in een volgend gerecht uit het menu. Dat soort handigheidjes heb je dan niet.

Het persoonlijke komt overal terug

De manier van schrijven is heel persoonlijk en bij vlagen ook ontzettend grappig. Die persoonlijkheid komt overal in terug, in de verhalen, geschiedenis, de gedichten en de foto’s. De prachtige voorkant is ontworpen door Bruno Vergauwen, die je kunt kennen als de partner van Regula Ysewijn. Hij heeft een heel specifieke stijl en maakte ook de illustraties voor de boeken van Regula.Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nl

Als je dit boek koopt koop je zoveel menu’s dat je een jaar lang heel veel mensen kunt uitnodigen. Je zou deze kerst al kunnen beginnen want kerst is bij uitstek de tijd in het jaar om mensen over de vloer te krijgen. Komt er niemand? Het is ook zeer de moeite waard om met het boek bij de kachel te kruipen en de verhalen alvast door te lezen. Of de menu’s bij wijze van voorpret. Laat je zeker niet afschrikken door het formaat of de hoeveelheid tekst, alles is zeer de moeite waard.Boekrecensie: Maison Mari @ Lauriekoek.nl

Maison Mari
Mari Maris
Carrera culinair