Boekrecensie: Grieks!

Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nlGrieks!, dat is het nieuwe kookboek van Georgina Hayden. In het Engels heet het boek Greekish en ik denk dat dat heel goed verwoord waar het om draait. Recepten die duidelijk Grieks zijn soms compleet traditioneel en soms geïnspireerd op iets maar niet compleet volgens de regels van het origineel. Om tijd te winnen, een ingrediënt wat moeilijk verkrijgbaar is te vervangen, of om ergens een andere draai aan te geven.

Ook voor vega(n)s?

Van Georgina Haydens eerdere kookboeken Cyprus en Nistisima was ik best wel onder de indruk. Als je vega(n) bent, zou ik de review van Nistisima zeker checken. De invalshoek van dat kookboek is heel origineel en focust op vastenvoedsel, wat heel streng klinkt maar niet per se is. Dit kookboek gaat niet over vasten is niet compleet vega of vegan, maar er staat wel duidelijk aangegeven wat vega, vegan, zuivelvrij en glutenvrij is. Er staat flink wat vlees en vis in in denk dat de verhouding vega niet vega toetjes niet meegeteld 50/50 is. Veganisten kunnen beter Nistisima overwegen.

Gezinskookboek

Overkoepelend worden al Georgina Haydens boeken voorzien van Griekse, of misschien beter gezegd Cypriotische invloeden. In het voorwoord vertelt Georgina Hayden dat ze heel en weer wordt geslingerd tussen het koken van een uitgebreide Griekse maaltijd en een snellere gewoon goede gezinsmaaltijd. Hoewel ze Grieks! niet in een hokje wil stoppen, is het ook een goed gezinskookboek geworden. Haar dochters hebben alles wat in het boek staat geproefd net als haar yiayia (grootmoeder).
Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Het boek begint met het hoofdstuk een goed begin, met recepten voor een uitgebreid ontbijt met zelfgemaakte zoetigheden en hartige opties als strapatsada. Daarna komen de kleine gerechten en snacks met goed nieuws voor liefhebbers van feta en halloumi, want die komt ruimschoots aan bod. Er is een hoofdstuk dagelijkse helden met recepten voor doordeweeks. Een heel hoofdstuk met dingen aan spiesjes voor bij het barbecueën, een hoofdstuk voor feestmaaltijden en ook een heel hoofdstuk met recepten voor salades, bijgerechten en groenten. Voor zoetekauwen is er goed nieuws, want er is ook een flink zoetigheden hoofdstuk als afsluiter.
Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Griekse recepten en ingrediënten

Alle ingredienten waar ik aan denk als ik aan Griekenland denk komen terug in Grieks! De feta en halloumi, abrikozen, oregano, maar misschien ook de ingredienten waar wij hier wat minder bekend mee zijn, zoals rozenwater, oranjebloesemwater. Ook gerechten zoals spanakopita ontbreken niet, sterker nog er staan meerdere recepten in Grieks! gebaseerd op de klassieker. Net als met baklava met als spektakelstuk een baklava cheesecake met daarin ook feta en een frappe met oploskoffie, met luxe koffiemousserecept, want oploskoffie klopt verrassend goed op.

Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Qua ingrediënten komt er af en toe iets Grieks voorbij wat wat moeilijker te vinden zal zijn. Griekse kaas of vleeswaren, of ingrediënten als zure kersen of een typische Griekse sterke drank als metaxa. Meestal staat er een vervanger genoemd. Achterin het boek vind je ook de adressen van webwinkels die zulke ingrediënten verkopen. Veel van de ingrediënten kun je in de supermarkt of Turkse winkel ook prima vinden.

Indruk maken?

Hoewel de recepten worden gepresenteerd als voor elke dag en er ook zeker opties in staan die je op een doordeweekse dag kunt maken staan er ook flink wat recepten in waarmee je indruk kunt maken op een feestje. Lang niet alles is ingewikkeld, maar er zitten gewoon veel recepten in, waar je een flinke groep mensen heel gelukkig mee kunt maken. Door het boek heen zie je foto’s van Griekse winkels en bijna ieder recept heeft een zonnige foto van het eindresultaat.
Boekrecensie: Grieks! @ Lauriekoek.nl

Grieks!
Georgina Hayden