Boekrecensie: Moro thuis

Boekrecensie: Moro thuis @ Lauriekoek.nlMoro thuis is ontstaan tijdens de pandemie toen veel restaurants, waaronder het Londense Moro noodgedwongen dicht moesten blijven, en mensen vooral binnen moesten blijven. Zo ook Sam en Sam Clark. Door de ruimte die zo ontstond hadden ze de tijd en ruimte om na te denken over hoe ze het liefste wilde koken. Het antwoord daarop was eenvoudig, ze hielde van koken maar wilde niet teveel tijd kwijt zijn. Zo kwamen ze dan weer tot dit kookboek met eenvoudige recepten.

Sam & Sam Clark

Sam & Sam Clark zijn ooit aan elkaar voorgesteld omdat ze dezelfde naam hadden (hoewel, de ene Sam voluit Samantha Clarke heet). Ze werkten bij het behoorlijk legendarische River Cafe en begonnen later in 1997 hun Restaurant Moro. Na een reis door Spanje en Marokko, hadden ze het gevoel dat ze die smaken naar Londen moesten meebrengen. Iets wat heel succesvol bleek. Het is heel gebruikelijk om bij succes je restaurant te verkopen, of er zelf niet meer in de keuken te staan. Sam & Sam zijn echter beiden nog steeds betrokken bij hun restaurant.

Moro kookboeken

Toen ik zag dat Moro thuis uit zou komen heb ik wat oude kookboeken van Moro opgezocht zoals het gelijknamige kookboek Moro en Moro East. Ik kende de Moro boeken niet zo goed en ik had het idee dat ik me even moest inlezen. Met beide van die boeken heb ik al veel plezier gehad ik heb er met kerst zelfs een dessert uit gemaakt. Zeker als je bedenkt dat het eerste kookboek bijna 20 jaar oud is en een beetje in dezelfde orde valt als Plenty van Ottolenghi dan zie je aan de wieg van welke ontwikkelingen ze hebben gestaan.

Moro thuis

Die lijn zetten ze voort in Moro thuis. Hoewel het boek thuis heet zijn de foto’s voor het grootste gedeelte gemaakt in Sam en Sam’s tweede huis Dat staat in Spanje ergens in de buurt van Sevilla. Foto’s van Spaanse dorpjes, winkels en pleinen vol met sinaasappels; Moro betekent bloedsinaasappel. Elk hoofdstuk wordt ook aangekondigd met zo’n papiertje wat wel eens om een sinaasappel zit. Zo’n vloeipapiertje, vaak kleurrijk bedrukt, ik houd er van en in dit boek krijgt het het podium wat het verdiend.Boekrecensie: Moro thuis @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Moro thuis @ Lauriekoek.nl

Indeling Moro thuis

In Moro thuis staan recepten voor toast, eieren en zuivel, salades, groenten, rijst, granen en peulvruchten, vis, vlees, eenpansgerechten en desserts. Er staan gerechten in die een maaltijd op zich zijn, andere moet je combineren om tot een complete maaltijd te komen. Er wordt in de inleiding bij een recept ook vaak aangegeven waarmee je het gerecht in kwestie goed kunt combineren. Bij ieder gerecht staat een foto van het eindresultaat.

Plantaardig heeft de toekomst?

Hoewel ze in hun voorwoord zeggen dat plantaardig eten de toekomst heeft, bevat het boek dus zeker niet alleen vegetarische of veganistische recepten. Niet alleen de hoofdstukken vis en vlees bevatten vlees, daarbuiten zijn er ook gerechten waar vlees in gaat. Ze geven ook aan dat ze Spaanse keuken daarin beperkt is en dat ze daarom het Moorse pad hebben gekozen, zodat ze ook uit de keukens van Noord-Afrika, het Midden Oosten en het Middellandse Zeegebied culinaire inspiratie kunnen putten. Zo vind je in het boek ful medames, Turkse rode linzensoep met gedroogde munt en pilav met aardappel en ook de artisjok komt regelmatig voorbij.Boekrecensie: Moro thuis @ Lauriekoek.nl

Houd het makkelijk

In Moro thuis proberen ze het echt makkelijk te houden. Ook in de ingrediënten die je vaak in een supermarkt of natuurwinkel prima kunt kopen. Soms is er een uitdaging, in Nederland kun je bijvoorbeeld geen rode-wijnazijn van cabernet sauvignon krijgen in de supermarkt. Daarvoor moet je naar een speciaalzaak, net zoals dadelstroop of de tuinbonen voor de ful medames. Dit zijn echter uitzonderingen en achterin het boek vind je adressen waar je terecht kunt.

Maakbaar en nog steeds actueel

Stiekem had ik gehoopt op een vegetarisch Moro kookboek, misschien wel tegen beter weten in? De pandemie heeft veel topkoks en restaurantkoks dichtbij de thuiskok gebracht, wat echt terug te lezen is in de kookboeken die nu verschijnen. De recepten in Moro thuis zijn heel maakbaar. Hoewel ze niet meer zo vooruitstrevend zijn als 20 jaar geleden hebben ze zeker nog bestaansrecht. Moro bestaat binnenkort 25 jaar als restaurant, ik ben benieuwd hoe het verder gaat.Boekrecensie: Moro thuis @ Lauriekoek.nl

Moro thuis
Sam & Sam Clark
€34,95