Boekrecensie: Athina

Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nlAthina is allereerst een heel mooi kookboek. De olijftakken op de de voorkant met goud en de gouden letters van de titel. De blote rug van het boek, waardoor je heel mooi ziet hoe het is gebonden, de letters Athina staan er op, wat een soort van vintage gevoel geeft. Bijkomend voordeel van deze bindwijze? Het boek valt heel mooi open en als je het gaat koken blijft het ook mooi open liggen. Geen kookboekenstandaard nodig. Goed dat is de buitenkant van het boek maar zoals het gezegde gaat moet je een boek niet alleen op cover beoordelen.

Dit kookboek is geschreven door Cloe Mochalin en haar man Benjamin Rousselet. De man van Cloe is Grieks en zij en haar zakenpartner Ben hebben een Griekse bistro. Niet in Griekenland, maar in hartje Parijs. Hier willen ze hun liefde voor de Griekse keuken met de mensen delen, nog preciezer de liefde voor Athene. Niet voor niets de titel van hun boek, tevens de naam van hun restaurant Grand Cafe d’Athenes.  Eenvoudige gerechten geserveerd in de relaxte atmosfeer die ze uit Griekenland kennen.Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Ook een reisgids

Natuurlijk is Athina een kookboek maar het is ook een beetje een reisgids. Met prachtige foto’s van de stad Athene met zijn moderne, maar natuurlijk ook prachtige oude gebouwen. Achterin het boek vind je zelf adresjes handig als je deze zomer naar Athene gaat.
Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Er staan 80 recepten in het boek. Denk aan pita, mezedes, salata, lachanika, psari, kreas, glyka en kokteil. De meeste woorden spreken voor zich, maar lachanika zijn groenten, psari is zeevruchten en vis en kreas is vlees. Bij de het woord glyca moet ik altijd aan het woord glucose denken en dat klopt, het zijn zoetigheden en desserts. Kokteil zijn (uiteraard) cocktails.Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Vegetariërs

Volgens de schrijvers is Griekenland het land waar je vegetariër kunt zijn./. zonder het gevoel te hebben dat je wat mist. Dat kan waar zijn, maar dit kookboek is niet 100% vegetarisch, Er staan ook recepten in met vlees en vis . Bij het groentenhoofdstuk staat “food is medicine” als knipoog naar Hippocrates. Hij heeft dat alleen nooit gezegd. Ik heb ooit zelfs het stuk tekst gezien waar het in zou moeten staan. Dat vooral leest als een intelligent iemand die wat verschillende ideeën noteert om laten op terug te komen. Dus als ik hier een verzoek mag doen: Geen Hippocrates quotes meer delen, tenzij je weet dat ze correct zijn.

Ingrediënten

Bij vrijwel ieder recept staat een foto van het eindresultaat gefotografeerd in Griekse sferen. De ingrediënten zijn meestal vrij goed verkrijgbaar. Voor de meesten kun je ook heen goed in een Turkse of Midden-Oosterse winkel terecht. Er zijn wel een aantal dingen zoals een specifiek soort gerstbeschuit of Griekse witte kaas die je bij een Griekse winkel zal moeten halen. Online bieden verschillende Griekse winkels ze aan. Als ik aan Amsterdammers een tip mag geven: The Greek Deli, deze verkoopt heel goede feta en olijven en andere Griekse lekkernijen #nospon Natuurlijk komen alle Griekse specialiteiten in Athina voorbij, uiteraard ook halloumi, feta, goede olijfolie en olijven.Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Klassiekers

In dit boek staan veel klassiekers. Fasolakia haricot verts op Griekse wijze: briam, fasolada oftewel bonensoep, hummus, tzatziki of gebakken feta uit de oven. Zelfs als je de namen herkent heb je ze als vegetariër of niet vegetarier wel eens voorgezet gekregen. Alles is lekker rustiek en er zijn veel opties bij die weinig werk kosten, maar vaak veel resultaat opleveren. Terwijl je bezig bent voel je waarschijnlijk ineens de urgentie om op vakantie te gaan naar Griekenland Athene. Gelukkig komt terwijl dit schrijf de zomervakantie er bijna aan.Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Athina @ Lauriekoek.nl

Athina
Cloe Mochalin en Benjamin Rousselet